Πέμπτη 18 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Ψηφιακός φαινότυπος: κάνει καλό στην υγεία ή κακό στην ιδιωτικότητα;

Ψηφιακός φαινότυπος: κάνει καλό στην υγεία ή κακό στην ιδιωτικότητα;

Ένας αναδυόμενος τομέας, ο ψηφιακός φαινότυπος, εκτιμά την υγεία και την ευημερία των ανθρώπων με βάση το ψηφιακό τους αποτύπωμα,  δηλαδή πόσο συχνά ποστάρουν στα σόσιαλ μίντια, πόσο γρήγορα κοιτάζουν τις επαφές τους, πόσο συχνά τσεκάρουν το κινητό τους τη νύχτα.

Ένας αναδυόμενος τομέας, ο ψηφιακός φαινότυπος, εκτιμά την υγεία και την ευημερία των ανθρώπων με βάση το ψηφιακό τους αποτύπωμα,δηλαδή πόσο συχνά ποστάρουν στα σόσιαλ μίντια, πόσο γρήγορα κοιτάζουν τις επαφές τους, πόσο συχνά τσεκάρουν το κινητό τους τη νύχτα.

Εταιρείες τεχνολογίας παρακολουθούν την δραστηριότητα των χρηστών αναζητώντας αλλαγές στη συμπεριφορά τους οι οποίες, με την σειρά τους, δίνουν στοιχεία για την σωματική και την ψυχική τους υγεία.

Για παράδειγμα, ο μέσος άνθρωπος τσεκάρει ή χρησιμοποιεί το κινητό του κατά μέσο όρο 2.617 φορές τη μέρα. Μια εταιρεία παροχής υπηρεσιών υγείας μελέτησε τα τιτιβίσματα στοTwitterαναζητώντας ενδείξεις για διαταραχές ύπνου. Δεν είναι σαφές τι παραπάνω αποκάλυψε η έρευνα αυτή που δεν θα μπορούσαν να το είχαν μεταφέρει στον γιατρό τους εκείνοι που δυσκολεύονται να κοιμηθούν.

Άλλο παράδειγμα: αν ένα κοινωνικό άτομο σταματήσει ξαφνικά να στέλνει μηνύματα στους φίλους του, μπορεί αυτό να υποκρύπτει κατάθλιψη. Από την άλλη πλευρά, μπορεί απλώς να αποφάσισε να αλλάξει συνήθειες ή να έχει πολλή δουλειά.

Παρά τα ερωτήματα που υπάρχουν για την αποτελεσματικότητα τέτοιων ερευνών και τα ζητήματα ιδιωτικότητας, νέες εταιρείες τεχνολογίας αλλά και καθιερωμένοι κολοσσοί όπως τοFacebookσπεύδουν να εισέλθουν στον τομέα του ψηφιακού φαινότυπου, έγραψαν οιNewYorkTimes.

ΤοFacebookανακοίνωσε πρόσφατα ότι μεταχειρίζεται τεχνητή νοημοσύνη για να εξετάζει προσεκτικά τα ποσταρίσματα και τα ζωντανά βίντεο για πιθανές ενδείξεις αυτοκτονικών τάσεων. Αν το σύστημα εντοπίσει φράσεις όπως «Μπορώ να βοηθήσω;» ή «Είσαι εντάξει;», ορίζει έναν συγκεκριμένο αλγόριθμο και ειδοποιεί την ομάδα επιθεώρησης. Σε ορισμένες περιπτώσεις, τοFacebookστέλνει στον χρήστη που έλαβε τα παραπάνω μηνύματα από τους φίλους του συμβουλές όπως «Κάλεσε μια γραμμή βοήθειας».

ΤοFacebookυποστηρίζει ότι εντόπισε περισσότερες από 100 τέτοιες περιπτώσεις σε ένα μήνα στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες αλλά δεν έχει δημοσιοποιήσει καμία μελέτη για την ακρίβεια του συστήματος ούτε για τους πιθανούς κινδύνους, όπως την πρόκληση δυσφορίας σε κάποιον χρήστη. «ΤοFacebookασκεί ιατρική όχι μόνο χωρίς άδεια αλλά και χωρίς απόδειξη ότι αυτό που εφαρμόζει κάνει περισσότερο καλό παρά κακό», είπε στην αμερικανική εφημερίδα ο δρ Στιβ Στάινχαμπλ, διευθυντής ψηφιακής ιατρικής στοScrippsTranslationalScienceInstituteτου Σαν Ντιέγκο.

Επίσης, τοFacebookδεν δίνει το δικαίωμα στους χρήστες να επιλέξουν να μην σαρώνονται τα ποσταρίσματά τους για ενδείξεις πιθανών αυτοκτονικών τάσεων.

Όσον αφορά την κατάθλιψη, ηMindstrongHealth, μιαstart-upγια την πνευματική υγεία στην Καλιφόρνια, έχει αναπτύξει μια πλατφόρμα που παρακολουθεί ασταμάτητα τις συνήθειες των χρηστών κινητών τηλεφώνων. Ανάμεσα στις 1.000 χρήσεις των κινητών που παρακολουθεί, είναι το πόσο γρήγορα τσεκάρει την λίστα των επαφών του ένας χρήστης προτού κάνει κλικ σε ένα όνομα _ αυτό, σύμφωνα με την εταιρεία, δείχνει πιθανές αλλαγές στις κινητικές δεξιότητες.

Παρακολουθείται ακόμη και η παραδοσιακή χρήση του κινητού, η τηλεφωνική συνομιλία: ηSharecare, εταιρεία παροχής υπηρεσιών υγείας από την Ατλάντα, έχει μια εφαρμογή που αναλύει τα επίπεδα του στρες των χρηστών στη διάρκεια των τηλεφωνημάτων και στο τέλος κάθε τηλεφωνήματος στέλνει ένα μήνυμα στον χρήστη που λέει «φαινόσουν αγχωμένος» ή «φαινόσουν ισορροπημένος» και, επιπλέον, χαρακτηρίζει την σχέση ανάμεσα στον χρήστη και εκείνον με τον οποίον συνομιλούσε, πχ ως «κυριαρχίας» ή «στοργής». Η εταιρεία περιγράφει την υπηρεσία αυτή ως «συναισθηματική σέλφι».

Τάνια Μποζανίνου

in.gr

Sports in

«Βόμβα» του ESPN για τον Γιάννη Αντετοκούνμπο!

Ρεπορτάζ που… ταράζει τα νερά για Γιάννη Αντετοκούνμπο και Μιλγουόκι Μπακς

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 18 Απριλίου 2024