Τρίτη 23 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Το Facebook ανοίγει πόλεμο στις ψευδείς ειδήσεις

Το Facebook ανοίγει πόλεμο στις ψευδείς ειδήσεις

Μετά τις επικρίσεις -κυρίως στον απόηχο της εκλογής Τραμπ- για το πόσο εύκολα διαδίδονται στο Facebook ανυπόστατες και ψευδείς ειδήσεις, το μέσο κοινωνικής δικτύωσης ανακοίνωσε πως εισάγει εργαλεία που στοχεύουν στον περιορισμό των λεγόμενων fake news. Τα εργαλεία θα βασίζονται στη συνεργασία με ομάδες που διερευνούν την ορθότητα των αναφορών και θα μαρκάρουν ως αμφιλεγόμενες τις ύποπτες ειδήσεις.

Μετά τις επικρίσεις -κυρίως στον απόηχο της εκλογής Τραμπ- για το πόσο εύκολα διαδίδονται στο Facebook ανυπόστατες και ψευδείς ειδήσεις, το μέσο κοινωνικής δικτύωσης ανακοίνωσε πως εισάγει εργαλεία που στοχεύουν στον περιορισμό των λεγόμενων fake news.

Τα εργαλεία θα βασίζονται στη συνεργασία με ομάδες που διερευνούν την ορθότητα των αναφορών και θα μαρκάρουν ως αμφιλεγόμενες τις ύποπτες ειδήσεις.

Το Facebook είχε δεχθεί τις περισσότερες επικρίσεις για τα λεγόμενα fake news -ο όρος δείχνει ότι έχουν πλέον μπει στη δημόσια συζήτηση ως συγκεκριμένο φαινόμενο, που αφορά ειδικά τις ψευδείς αναφορές (ουκ ελάχιστες φορές, συνωμοσιολογικού «αρώματος») που διαδίδονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η έννοια των fake news συνδέεται με τον άλλον όρο που επίσης ακούγεται στη δημόσια συζήτηση μετά τον Τραμπ, την «μετα-αλήθεια».

Είναι τεράστια συζήτηση το τι σχέση έχουν όλα αυτά με την πολιτική στάση ή συγκεκριμένα την εκλογική συμπεριφορά -σύμπτωμα; αιτία και αποτέλεσμα; παράγοντας που για να έχει επίδραση πρέπει να συντρέχουν παράλληλα άλλες προϋποθέσεις; ύπουλη σχετικοποίηση των πραγματικών δεδομένων που λειτουργεί σωρευτικά; – αλλά τα fake news είναι ζήτημα. Ο ιδρυτής του Facebook Μαρκ Ζούκερμπεργκ είχε απορρίψει ως «τρελή» την εκτίμηση ότι οι Αμερικανοί ψήφισαν Τραμπ λόγω του Διαδικτύου -όμως, το Facebook τελικά θα προχωρήσει σε εργαλεία εναντίον των fake news.

Οι ανυπόστατες φήμες και η κάθε λογής συνωμοσιολογία (στην οποία συνήθως βασίζονται) ήταν πάντοτε μέρος του Διαδίκτυου, όμως οι επικρίσεις σε βάρος συγκεκριμένα του Facebook υποστηρίζουν πως κατέληξε, άθελά του, το όχημα που τις έφερε από τις παρυφές του Ίντερνετ στο «κέντρο» του.

Οι επικριτές υποστηρίζουν πως αυτό οφείλεται στον τρόπο λειτουργίας του Facebook: Στη ροή του κάθε χρήστη δίνεται προτεραιότητα σε νέο περιεχόμενο που έχει προηγουμένως προκαλέσει το ενδιαφέρον άλλων χρηστών (και που κατά κανόνα, φιλτραρισμένο από τον αλγόριθμό του, θεωρείται πιθανότερο να ενδιάφερει τον χρήστη). Ειδικά το τελευταίο σημείο επίσης, κατά τους επικριτές, ευνοεί την μετατροπή της ροής στο Facebook, που είναι προσωποιημένη για κάθε χρήστη, σε χώρο αναπαραγωγής και έμμεσης ενίσχυσης απόψεων και οπτικών με τις οποίες συμφωνεί (echo chamber).

Οι ψευδείς ειδήσεις έχουν συνήθως ένα στοιχείο εντυπωσιασμού και είναι πιθανότερο να προκαλέσουν αντιδράσεις των χρηστών. Αντιθέτως, η διάψευσή τους δεν προκαλεί την ίδια διάδραση. Οπότε, υποστηρίζουν οι επικρίσεις, οι μεν πρώτες διαδίδονται γρήγορα και σε μεγαλύτερο αριθμό χρηστών, οι δεύτερες όμως όχι.

Tα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα από την περίοδο της μάχης για τον Λευκό Οίκο ήταν η δήθεν υποστήριξη που εξέφρασε ο Πάπας για την υποψηφιότητα του Τραμπ, πως δήθεν ένας πράκτορας του FBI που ερευνούσε την Κλίντον βρέθηκε νεκρός ή το διαβόητο Pizzagate.

Έτσι, την Πέμπτη το Facebook ανακοίνωσε ότι θα προσθέσει εργαλεία που θα βοηθούν στην καταπολέμηση αυτής της διαδικασίας.

Θα συνεργάζεται με ήδη υπάρχουσες ομάδες που ελέγχουν την ορθότητα ειδήσεων που κυκλοφορούν «σκόρπιες» στο Διαδίκτυο, όπως το Snopes αλλά και τα παραδοσιακά ειδησεογραφικά Associated Press και ABC. Όταν αυτές χαρακτηρίζουν ψευδή μία είδηση, το Facebook θα την μαρκάρει ως «αμφιλεγόμενη» όταν εμφανίζεται στη ροή του και θα δίνονται εξηγήσεις γιατί.

Ενδέχεται επίσης, όπως είπε το Facebook, αυτές οι ειδήσεις να εμφανίζονται χαμηλότερα στη ροή και να μην είναι δυνατή η επανανάρτησή τους.

Ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Άνταμ Μοσέρι, ανέφερε πως σκοπός είναι τα εργαλεία του Facebook να επικεντρωθούν στα «χειρότερα των χειρότερων» και στις καταφανώς ψευδείς ειδήσεις που δημιουργούνται σκόπιμα ώστε να ωφελούν όποιον τις κατασκευάζει.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 23 Απριλίου 2024