Συνέντευξη: Μαρία Παπουτσή

Μεγάλωσε στο Περιστέρι. Μέχρι το Λύκειο είχε μια έφεση στα θεωρητικά μαθήματα. Δεν ζωγράφιζε σχεδόν ποτέ παρά μόνο λογότυπα των αγαπημένων του συγκροτημάτων σε θρανία, τοίχους, σε εξώφυλλα βιβλίων…Έφτασε σε κάποιο σημείο να παραλάσσει με ευκολία τις φόρμες των γραμμάτων και να δημιουργεί πρωτότυπους γραφισμούς. Με τον καιρό άρχισε να τον απασχολεί και η σύνθεση.

«Η σύνθεση πέρα απο φαντασία χρειάζεται και υπομονή. Την υπομονή την διδάχτηκα απο τον πατέρα μου ο οποίος είναι ένας εξαιρετικός χρυσοχόος. Απο μικρός τον έβλεπα να δουλεύει στον πάγκο του ατελείωτες ώρες και μου κακοφαίνονταν. Τελικά κατέληξα να δουλεύω το ίδιο και περισσότερο. Δεν θυμάμαι γενικά εύκολες εποχές απο τις σπουδές μου μέχρι και σήμερα. Είμαι όμως ευγνώμων που κατάφερα μέσω της Γραφιστικής να εκφράζομαι, να επικοινωνώ και να βιοπορίζομαι» επισημαίνει στο in.gr ο Κωνσταντίνος Μίαρης, ο νεότερος σε ηλικία αφισέρ o οποίος μαζί με τον καταξιωμένο Δημήτρη Αρβανίτη συγκαταλέγεται στη λίστα των 50 τιμώμενων poster masters που βραβεύτηκαν στη 25η Διεθνή Μπιενάλε της Βαρσοβίας.

  • Πιστεύετε πώς η αφίσα ως µέσο επικοινωνίας έχει μέλλον;

Η ανάγκη του ανθρώπου για ενημέρωση και επικοινωνία είναι διαχρονική. Οι οθόνες των κινητών δεν μπορούν εύκολα να αντικαταστήσουν την επαφή μας με το χαρτί. Επιπρόσθετα η γέννηση της ψηφιοποίησης αποτέλεσε τον ισχυρότερο σύμμαχο της έντυπης επικοινωνίας και κατ’ επέκταση της αφίσας. Εδώ και δεκαετίες η αφίσα δεν αρχειοθετείται μόνο με τη φυσική της μόρφη σε χάρτινους κυλίνδρους αποθήκευσης, παίρνει ψηφιακή μορφή, επαναδιατυπώνει προβληματισμούς, ανασύρει μνήμες και μοιράζεται ελεύθερα σε ιστοσελίδες και κοινωνικά δίκτυα.

  • Ποιους προβληματισμούς σας καταθέτετε στο χαρτί;

Δεν καταθέτω προβληματισμούς, απλά πολλές φορές μέσω του σχεδιασμού μου κάνω κριτική ή κάποιο σχόλιο στο σημερινό οπτικό πολιτισμό. Πολλοί συσχετίζουν λανθασμένα αυτού του είδους την κριτική με το social design. Εύχομαι πάντως να καταφέρω κάποια στιγμή να ξοδεύω τη δημιουργικότητα μου σε ανθρώπινες ανάγκες και όχι επιθυμίες.

  • Τι «δύναμη» έχει η αφίσα σήμερα;

Όπως είναι αντιληπτό, ο ρόλος της αφίσας στις μέρες μας έχει υποβαθμιστεί λόγω της κατακόρυφης αύξησης της χρήσης του διαδικτύου και της τηλεόρασης. Ωστόσο, η αφίσα καταφέρνει ακόμα και σήμερα να προάγει ευγενικά την επικοινωνιακή διαδικασία και να συνδιαλέγεται διακριτικά και ισότιμα με τον παραλήπτη των μυνημάτων της.


  • Η διάκριση που λάβατε σε μια τόσο σημαντική διοργάνωση πιστεύετε ότι θα σας ανοίξει νέους δρόμους;

Τους δρόμους δεν τους ανοίγει καμία διάκριση παρά μόνο η συνεχής τριβή με τον ίδιο μας τον εαυτό. Θα πρέπει κάποια στιγμή να αναγνωρίσουμε την πρόθεση και όχι το άμεσο αποτέλεσμα της εργασίας ορισμένων σχεδιαστών, απορρίπτοντας τους βαρύγδουπους τίτλους (master, doctor κ.λπ.) που στο μόνο που εξυπηρετούν είναι στο να δίνουν τροφή στην αδηφάγο ανθρώπινη αυταρέσκεια.

  • Μιλήστε μας για την εμπειρία σας στην Μπιενάλε αφίσας της Βαρσοβίας;

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης είχα την τύχη να γνωρίσω απο κοντά συναδέλφους που θαύμαζα από μικρό παιδί. Πρόκειται για μια σπουδαία διοργάνωση. Η Πολωνία είναι μια χώρα με μακρά παράδοση γύρω απο τη γραφιστική. Οι σπουδαιότεροι σχεδιαστές αφίσας είναι Πολωνοί.

  • Ποιος είναι ο προσωπικός «εικαστικός κώδικας»;

Προσπαθώ να ξεβολεύομαι συνέχεια ώστε να μη γίνομαι εμμονικός με συγκεκριμένες τεχνικές και ύφη. Άλλωτε η σκέψη μου γίνεται αναλυτική και άλλωτε όχι. Δεν μου αρέσει να περιορίζω καμία από αυτές τις δυο εκφάνσεις, απλά επιλέγω ποιά θα χρησιμοποιήσω ανα περίσταση. Με απασχολεί πολύ έντονα η έννοια του εφήμερου και η σχέση της με τη Γραφιστική. Η πολυπλοκότητα στη σύνθεση και την τυπογραφία των περισσότερων αφίσων μου έγκειται ακριβώς εκεί. Στο να επεκτείνω χρονικά το διάλογό μου με το κοινό.


  • Τι είναι αυτό που οδηγεί στην εικαστική καλλιέργεια;

Η διαρκής έρευνα, η αντίληψη, η κριτική, η γνώση… Ο σχεδιαστής πρέπει να εισάγει το εαυτό του στον κόσμο της γνώσης. Αν κάποιος σήμερα έχει την ανάγκη επανασχεδιασμού είναι ο ίδιος ο σχεδιαστής.

  • Πού επικεντρώνεστε;

Στο να αποσυνδέω την έννοια του design από την προστιθέμενη αξία που προκύπτει κατά την εφαρμογή του σε ορισμένα προϊόντα και υπηρεσίες. Ο σχεδιαστής οφείλει να κάνει καλά τη δουλεια του ανεξαρτήτως προϋπολογισμού.

  • Ο επόμενός σας στόχος;

Ο επόμενος στόχος είναι να συνεχίσω να έχω στόχους. Ό,τι δεν συνέβη ποτέ, είναι ότι δεν ποθήσαμε αρκετά όπως έχει γράψει και ο Νίκος Καζαντζάκης.


  • Η «γραφιστική σκηνή» στην Ελλάδα σε ποιο επίπεδο βρίσκεται σήμερα;

Έχω την τύχη να παρακολουθώ τη νέα γενιά σχεδιαστών απο τη θέση του εκπαιδευτικού και τα μηνύματα είναι ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά. Η ελληνική γραφιστική εδώ και χρόνια θριαμβεύει σε αναγνωρισμένους θεσμούς και διοργανώσεις του εξωτερικού. Παρ’ όλα αυτά παραμένει ακόμα ένα μικρό μυστικό εντός των τειχών…Η ιδιωτική πρωτοβουλία είναι αξιοσημείωτη τόσο στη διάδοση όσο και στην προβολή της συγκεκριμένης τέχνης αλλά δεν αρκεί…

Ο Κωνσταντίνος Μίαρης εργάζεται στο χώρο της οπτικής επικοινωνίας από το 2004. Το 2009 ίδρυσε το δημιουργικό γραφείο Konsept83 (www.k83.gr) μέσω του οποίου δραστηριοποιείται μέχρι σήμερα. Έχει σχεδιάσει εταιρικές ταυτότητες, εξώφυλλα δίσκων σπουδαίων Ελλήνων καλλιτεχνών, υπήρξε art director περιοδικών, υπεύθυνος σχεδιασμού προγραμμάτων θεατρικών παραστάσεων ενώ παράλληλα ασχολείται με τη διδασκαλία της γραφιστικής τέχνης. Μέρος του έργου του δημοσιεύεται τακτικά στον εγχώριο και διεθνή τύπο ενώ έχει συμμετάσχει επανειλημμένα σε μερικές από τις σημαντικότερες Μπιενάλε αφίσας (Βαρσοβίας, Μεξικό, Λάχτι κ.ά.).
Η διαρκής έρευνα, η πολύπλευρη προσέγγιση, ο πειραματισμός με διαφορετικά υλικά και η αποδέσμευση από στενές σχεδιαστικές νόρμες αποτελούν τα χαρακτηριστικά ένος προσωπικού «εικαστικού κώδικα» που γίνεται αντιληπτός σε όλο το εύρος του έργου του.


entertainment.in.gr

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο