Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Όταν ο πατέρας του Τεντέν ονειρευόταν να γίνει ζωγράφος

Όταν ο πατέρας του Τεντέν ονειρευόταν να γίνει ζωγράφος

Δημιουργός ίσως ενός από τα διασημότερα κόμικ όλων των εποχών, του θρυλικού Τεντέν, ο βέλγος σκιτσογράφος Ερζέ είχε δοκιμασθεί συνάμα και στον στίβο της μοντέρνας ζωγραφικής, ενώ αφιερώθηκε επίσης και στη συλλογή έργων τέχνης.

Δημιουργός ίσως ενός από τα διασημότερα κόμικ όλων των εποχών, του θρυλικού Τεντέν, ο βέλγος σκιτσογράφος Ερζέ είχε δοκιμασθεί συνάμα και στον στίβο της μοντέρνας ζωγραφικής, ενώ αφιερώθηκε επίσης και στη συλλογή έργων τέχνης: οι άγνωστες πτυχές του αποκαλύπτονται στην έκθεση που φιλοξενείται έως τα τέλη Ιουνίου στο Μουσείο Ερχέ στη Λουβαίν-λα-Νεβ, κοντά στις Βρυξέλλες.

«Μέσα από αυτή την έκθεση ανακαλύπτουμε τρεις πτυχές της προσωπικότητας του Ερζέ: τους ίδιους του τους πίνακες, ένα τμήμα της προσωπικής του συλλογής και τα προσχέδια του τελευταίου του, ανολοκλήρωτου, άλμπουμ Alph-Art» εξηγεί στο Γαλλικό Πρακτορείο ο επί 20ετία αρχειοθέτης του Μουσείου Ντομνίκ Μαρίκ.

Γνωστός παγκοσμίως από τις Περιπέτειες του Τεντέν και του Μιλού, της σειράς που από το 1929 έχει μαγέψει το κοινό, ο Βέλγος Ζορζ Ρεμί, ο επονομαζόμενος Ερζέ (1907-83) από την αρχή της σταδιοδρομίας του είχε δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για όλες τις μορφές της δημιουργικής έκφρασης.

Όμως ήταν στα χρόνια του 1960, οπότε κι η προσωπική του ζωή είχε γνωρίσει σημαντικές ανακατατάξεις -καθώς ερωτεύθηκε την κατά 27 χρόνια νεότερη Φανί Βλαμίνκ, η οποία θα γίνει κατόπιν σύζυγός του- που ο Βέλγος σκιτσογράφος θα ονειρευθεί να αφήσει πίσω του τα κόμικς για να στραφεί προς τη ζωγραφική, διηγείται ο διευθυντής των εκδόσεων Moulinsart, Ντιντιέ Πλατό.

«Η σχέση του Ερζέ με τη Μοντέρνα Τέχνη αποτελούν ένα κεφάλαιο στην έρευνα αυτού του αυτοδίδακτου ανθρώπου που πάντοτε γύρευε να μάθει περισσότερα και να δραπετεύει και από τον ίδιο του τον εαυτό κι επίσης, κατά μία άποψη, ενός έργου που του ξέφυγε» τόνισε ο Πλατό, πρώην εκδότης του Ερζέ στον οίκο Casterman.

Μετά πολλές κρίσεις κατάθλιψης και εν μέσω μίας οξείας υπαρξιακής κρίσης, ο Ερζέ «αφιερώνεται στον εαυτό του για πρώτη φορά χάρις στη ζωγραφική» πρόσθεσε.

Εκείνη ακριβώς την εποχή, χάρις στη συνδρομή των φίλων του Μαρσέλ Σταλ, μεγάλου συλλέκτη έργων τέχνης κι ιδιοκτήτη γκαλερί κοντά στο στούντιο του Ερζέ, και του κριτικού Τέχνης Πιερ Στεξ, ο Βέλγος δημιουργός κάνει τα πρώτα βήματα στον κόσμο των συλλεκτών.

Αγοράζει έργα πρωτοπόρων δημιουργών, όπως των Λούτσιο Φοντάντα, Σερζ Πολιακόφ, Ρόι Λίχτενσταϊν, ακόμη και του Άντυ Γουόρχωλ.

Στις αρχές του 1960, ο ιεροφάντης της «καθαρής γραμμής» παρακολουθεί μαθήματα ζωγραφικής κοντά στον Βέλγο δημιουργό αφηρημένης τέχνης Λούις Βαν Λιντ. Επιδίδεται στην έρευνα του καμβά, φιλοτεχνώντας έργα εμπνευσμένα από την τεχνική του Ζοάν Μιρό, του Πάουλ Κλέε, ή του ίδιου του δασκάλου του Βαν Λιντ.

Ανικανοποίητος από το αποτέλεσμα, ο σκιτσογράφος θα εγκαταλείψει σύντομα τη ζωγραφική και θα φυλάξει διαπαντός τα έργα του σε μία σοφίτα.

«Ο Ερζέ είδε πως δεν προόδευε καθόλου. Και αποφάσισε πως κάποιος είναι καλός μόνο σε ένα πράγμα στη ζωή του και για εκείνον αυτό το πράγμα ήσαν τα κόμικς. Και προπαντός δεν ήθελε να γίνει ένας περιστασιακός, ερασιτέχνης, Ζωγράφος της Κυριακής» υπογράμμισε ο Πλατό.

Έκτοτε, ο Ερζέ θα φιλοτεχνήσει άλλα δύο άλμπουμ του Τεντέν Πτήση 714 για Σίδνεϊ, το 1968 και Ο Τεντέν και οι Πίκαρος, το 1976, προτού καταπιαστεί με το Alph Art.

Τούτο το στερνό, 24ο άλμπουμ, που θα εκδοθεί μεταθανάτια και με την μορφή του ανολοκλήρωτου το 1986, θίγει ακριβώς το θέμα της μοντέρνας τέχνης, με τις γκαλερί, τους μαικήνες της, αλλά και τους πλαστογράφους της.

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης επτά χρόνων από τη λειτουργία του Μουσείου, η πρώην σύζυγός του (σήμερα Φανί Ρόντγουελ) δέχθηκε να αποκαλυφθεί αυτό το κομμάτι από τη ζωή του Ερζέ.

Για πρώτη φορά θα εκτεθούν στο κοινό εννέα πίνακες φιλοτεχνημένοι από τον Ερζέ και περίπου 20 έργα από την προσωπική του συλλογή. Την έκθεση συμπληρώνουν και 65 πρωτότυπα φύλλα από το Alph-Αrt.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ-ΜΠΕ

Sports in

«Τελικός» για Παναθηναϊκό στην Μπολόνια και στο… βάθος ντέρμπι «αιωνίων»

Ο Παναθηναϊκός φιλοξενείται (29/3, 21:30) στην έδρα της Βίρτους Μπολόνια για την 32η αγωνιστική της Euroleague με στόχο να διατηρηθεί στην τετράδα και να συνεχίσει στην διεκδίκηση της δεύτερης θέσης.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024