Συνέντευξη: Ελισάβετ Σταμοπούλου

Παντρεύει τον κόσμο των ξωτικών με τον κόσμο των ανθρώπων, και χρησιμοποιεί στοιχεία παραμυθιού για να μεταφέρει το Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας στη σκηνή του Θεάτρου Θησείον. Ο σκηνοθέτης Μιχάλης Σιώνας παρουσιάζει το έργο του Σαίξπηρ από τις 6 έως και τις 29 Μαΐου με έναν τρόπο που απευθύνεται σε κάθε ηλικιακή ομάδα.

Το καλοκαίρι η παράστασή του θα συμμετάσχει στο Διεθνές Θεατρικό Φεστιβάλ Αλμάγκρο της Ισπανίας, και όπως δηλώνει ο κ.Σιώνας στο in.gr, είναι «ελπιδοφόρο να ακούγεται μια ελληνική παράσταση ενώ πολλοί μπορεί να πιστεύουν πως στη χώρα μας δεν παράγουμε τέχνη».

Ο σκηνοθέτης και, παράλληλα, μουσικός μιλά για την πολιτική τέχνη, το πρόβλημα της έλλειψης παιδείας στην Ελλάδα, αλλά και για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας.

Μετά από δύο κύκλους παραστάσεων στη Θεσσαλονίκη και την περιοδεία στη Βόρεια Ελλάδα, το «Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Σαίξπηρ ταξιδεύει στην Αθήνα, στο Θέατρο Θησείον. Στην παράσταση που σκηνοθετείτε στοιχεία παντομίμας, παραμυθιού και αυτοσχεδιασμού είναι εμφανή

Θέλαμε αρχικά να δουλέψουμε σε μια παράσταση που θα απευθυνόταν σε παιδιά. Με τον καιρό όμως η παράσταση έδειξε ότι δεν ήταν μόνο για τα παιδιά, καθώς έχει μεγάλη απήχηση και στους μεγάλους.

Τα έργα του Σαίξπηρ είναι πολυπρόσωπα κι εδώ έχουμε να κάνουμε με πέντε ηθοποιούς πάνω στη σκηνή. Ο αυτοσχεδιασμός εντοπίζεται στο πώς πέντε άνθρωποι μπορούν ενσαρκώνοντας πολλούς χαρακτήρες και χωρίς μεγάλη μεταμφίεση να μεταφέρουν μια ιστορία. Με τα σώματά τους περνούν από τον έναν χαρακτήρα στον άλλον. Το ίδιο το έργο έχει στοιχεία παραμυθιού κι εμείς όσο το δυνατόν περισσότερο προσπαθούμε να τα διατηρήσουμε. Το στοιχείο του παραμυθιού ενισχύουν τα ξωτικά και ο κόσμος τους που λειτουργεί παράλληλα με τον κόσμο των ανθρώπων.

Πώς μπλέκεται ο σύγχρονος με τον παραμυθένιο κόσμο;

Είναι πολύ ωραίο το γεγονός ότι οι άνθρωποι έχουν γύρω τους τα ξωτικά και δεν το καταλαβαίνουν. Για τα ξωτικά δεν είναι περίεργο ότι έχουν γύρω τους ανθρώπους. Σε αναλύσεις του κειμένου, υπάρχουν ορισμένοι που λένε ότι έχει να κάνει με το περιβάλλον και με το πώς οι άνθρωποι συμπεριφέρονται σε αυτό και πώς δεν σέβονται τα στοιχεία της φύσης. Άλλοι πάλι μιλούν για μια ερωτική ιστορία με μπερδέματα. Ο Σαίξπηρ, πάντως, παίζει εδώ με τον κόσμο των θνητών και των ξωτικών.

Η παράσταση έχει επιλεχτεί ως η ελληνική συμμετοχή στο Festival Internacional de Teatro Clásico de Almagro 2016 της Ισπανίας, και θα παρουσιαστεί στο Teatro La Veleta στις 25 Ιουλίου
Είναι μια μεγάλη τιμή για μας γιατί οποιαδήποτε πρόσκληση από Φεστιβάλ του εξωτερικού δείχνει ότι ο κώδικας της παράστασης δεν αφορά μόνο σε Έλληνες. Η δουλειά έχει κάτι που μπορεί να αναγνωσθεί από ανθρώπους κάθε χώρας. Είναι ελπιδοφόρο ότι ακούγεται μια ελληνική παράσταση ενώ πολλοί μπορεί να πιστεύουν πως αυτή την περίοδο στη χώρα μας δεν παράγουμε τέχνη.

Έχετε αναπτύξει και μουσική δραστηριότητα εκτός από θεατρική
Με τη μουσική ασχολούμαι πολλά χρόνια, έχω γράψει μουσική για κινηματογραφικές ταινίες. Τα τελευταία χρόνια όμως η σκηνοθεσία δεν μου αφήνει πολύ χρόνο για τη μουσική.

Η ποίηση εντάσσεται, επίσης, στο πεδίο των ενδιαφερόντων σας
Με την ποίηση έχω ασχοληθεί μέχρι το σημείο έκδοσης ενός βιβλίου, το οποίο κυκλοφόρησε το 2007. Δεν την εξασκώ όμως και δεν είναι κομμάτι της ζωής μου. Δεν είχα την άνεση να βιοποριστώ από την ποίηση.

Το βιβλίο αποτελούνταν από ποιήματά μου που είχα συλλέξει από διάφορες περιόδους της ζωής μου.

Τι θα λέγατε ότι σας απασχολεί ιδιαίτερα τον τελευταίο καιρό;
Η έλλειψη παιδείας και καλλιέργειας των ανθρώπων. Αυτό που με απασχολεί, όμως, τώρα πολύ είναι η κατάσταση με όλους αυτούς τους ανθρώπους που προσέρχονται στη χώρα μας. Η Ευρώπη αγνοεί τι συμβαίνει πίσω από τις συρράξεις. Υποτιμά το ανθρώπινο είδος και οι δυνάμεις αυτές δεν κάνουν τίποτα ώστε να σταματήσει από την πηγή του ο πόλεμος.

Στον κόσμο του πολιτισμού και του θεάτρου αχτίδες ελπίδας υπάρχουν;

Δεν είναι χρέος της τέχνης να μεταφέρει ελπίδα, αλλά να αντικατοπτρίζει αυτό που συμβαίνει στην κοινωνία ώστε να καταφέρνει να αφυπνίζει τους ανθρώπους. Προσωπικά δεν ασχολούμαι με το θέατρο εμπνευσμένος από έρωτα. Η τέχνη σήμερα πρέπει να άκρως πολιτική, όχι κομματική, να ασχολείται με όλα όσα συμβαίνουν στην ανθρωπότητα. Στις μέρες μας η τέχνη δεν πρέπει να εξυπηρετεί μόνο τη διασκέδαση.

Το κοινό ανταποκρίνεται σε παραστάσεις που παρουσιάζουν έργα του Σαίξπηρ;
Ζω στη Θεσσαλονίκη που είναι σκληρά τα πράγματα. Έχουμε λίγους θιάσους, μικρό ανταγωνισμό αλλά και λίγους ανθρώπους που πηγαίνουν στο θέατρο. Για να βρεθεί ο κόσμος σε μια παράσταση, πρέπει να έχει δημιουργηθεί κάποιο όνομα γύρω από αυτήν. Στην Αθήνα, όμως, οι καλές παραστάσεις έχουν απήχηση στο κοινό και ο κόσμος πηγαίνει στο θέατρο.

Μιλήσατε πριν για σημαντικό έλλειμμα στην παιδεία
Διδάσκω στην δραματική σχολή του ΚΘΒΕ, δίπλα από τη συλλογή Κωστάκη, μια από τις πιο γνωστές συλλογές τέχνης στον κόσμο. Οι περισσότεροι μαθητές μου όμως δεν έχουν πάει εκεί , παρόλο που είναι πέντε μόνο μέτρα μακριά από τη σχολή. Δεν μπορείς όμως να κατηγορήσεις τα παιδιά γι’άυτό, εμείς ως γονείς έχουμε κάνει κάτι λάθος. Η κοινωνία δεν φρόντισε να προωθήσει τον πολιτισμό.

Σε τι κατάσταση βρίσκεται αυτή τη στιγμή το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος;
Υπάρχει μια ανάταση, τα χρέη όμως είναι μεγάλα. Μόνο οι κυβερνήσεις μπορούν να πάρουν ισχυρές αποφάσεις και να το απαλύνουν. Έχει ακόμη πολύ δρόμο για να βρει την υγεία του. Γίνεται όμως μια σημαντική προσπάθεια ώστε να ορθοποδήσει. Είναι πολλά τα έξοδα, τα χρέη που δεν πληρώνονταν για πολλά χρόνια κι έχουν συσσωρευτεί.

entertainment.in.gr

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο