Δεδομένου ότι επρόκειτο να είναι το ψηλότερο και μακρύτερο τελεφερίκ στον κόσμο, το αποκαλούμενο και «μετρό του ουρανού» της Λα Παζ, είχε εξασφαλίσει μια θέση στο βιβλίο των ρεκόρ Γκίνες προτού ακόμη αρχίσει η λειτουργία του, τον Μάιο του 2014.

Σήμερα, 20 μήνες μετά, το τελεφερίκ της διοικητικής πρωτεύουσας της Βολιβίας όχι μόνο αποτελεί το προτιμώμενο μέσο μεταφοράς των 1,5 εκατ. κατοίκων της, αλλά έχει μετατραπεί και σε σύμβολο των προσπαθειών που γίνονται με στόχο να γεφυρωθεί το γεωγραφικό, αλλά και οικονομικό χάσμα που υφίσταται ανάμεσα στους φτωχούς γηγενείς της Βολιβίας και τους «μεστίσος» (μιγάδες), τα μέλη της μεσαίας τάξης.

Το Μι Teleferico («Το τελεφερίκ μου») κινείται 300 μέτρα πάνω από τη Λα Παζ, την ψηλότερη διοικητική πρωτεύουσα στον κόσμο, καθώς βρίσκεται σε υψόμετρο 3.700 μέτρων και συνδέει τις κοινότητες των ινδιάνων Αϊμάρα που βρίσκονται στην όμορη πόλη Ελ Αλτο – αποτελεί τμήμα της μητροπολιτικής περιοχής της Λα Παζ – με το κέντρο.

Επί πολλές δεκαετίες η κύρια οδός που συνέδεε τις δύο αυτές πόλεις ήταν ένας διαρκώς μπλοκαρισμένος και θορυβώδης αυτοκινητόδρομος. Πλέον, όμως, υπάρχουν οι τρεις εναέριες γραμμές του τελεφερίκ – μία κόκκινη, μία κίτρινη και μία πράσινη, από τα χρώματα της σημαίας της Βολιβίας – για την καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

Οι τακτικοί χρήστες του «μετρό του ουρανού» εμφανίζονται ενθουσιασμένοι. «Πιστεύω πως το τελεφερίκ είναι εξαιρετικό, η ζωή μου είναι διαφορετική τώρα. Πριν αναγκαζόμουν να ταξιδεύω για τρεις ή τέσσερις ώρες μόνο και μόνο για να ψωνίσω και κάθε φορά που υπήρχε κάποια ανάγκη, το γεγονός ότι είχαμε αυτό το μεγάλο ταξίδι της επιστροφής με ανησυχούσε. Το τελεφερίκ μάς βοήθησε πολύ» δήλωσε στον ανταποκριτή του βρετανικού «Γκάρντιαν» η Ελίζα Μαρκόνι, δασκάλα σε δημοτικό σχολείο.

«Το χρησιμοποιώ καθημερινά. Οι δρόμοι συχνά είναι μπλοκαρισμένοι εξαιτίας είτε της κίνησης είτε των πορειών διαμαρτυρίας, αλλά το τελεφερίκ δεν εμποδίζεται ποτέ» ανέφερε από την πλευρά της η Αντέλε Φλόρες, ιδιοκτήτρια καταστήματος με τουριστικά είδη στο κέντρο της Λα Παζ.

Ενα βαγόνι κάθε 12 δευτερόλεπτα

Για την Πάμελα Γκουτιέρες, φοιτήτρια γραφικού σχεδίου, το κύριο πλεονέκτημα που προσφέρει το τελεφερίκ είναι η ηρεμία. «Αλλαζα δύο – τρία λεωφορεία για να φτάσω στη σχολή μου. Μερικές φορές έκανα δύο ώρες. Ο δρόμος ήταν θορυβώδης και βρώμικος. Αλλά αυτό εδώ το μέσο μεταφοράς είναι εξαιρετικό» εξήγησε.

Πρόσφατα, έξω από τους αστραφτερούς σταθμούς του Μι Teleferico σχηματίστηκαν μεγάλες ουρές, μετά το κλείσιμο κεντρικών δρόμων από τους εργαζομένους στις μεταφορές οι οποίοι ζητούν αυξήσεις. Μέσω της εναέριας εναλλακτικής οδού, οι κάτοικοι του Ελ Αλτο και της Λα Παζ μπορούν να κινηθούν μεταξύ των δύο πόλεων πληρώνοντας μόλις 3 μπολιβιάνος (λιγότερο από 40 λεπτά του ευρώ) με τους ηλικιωμένους και τους φοιτητές να επωφελούνται ακόμη περισσότερο από εκπτώσεις.

Με τα βαγόνια του να φτάνουν κάθε 12 δευτερόλεπτα στους 11 σταθμούς που υπάρχουν κατά μήκος των 10 χιλιομέτρων αυτού του εναέριου δικτύου μεταφορών, το Μι Teleferico θα μπορούσε να ανταγωνιστεί ακόμη και έναν υπόγειο σιδηρόδρομο, προσφέροντας ταυτόχρονα σε όλους όσοι το επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους τη δυνατότητα να απολαύσουν μια μοναδική θέα.

Αγαπημένος προορισμός των ερωτευμένων

Σύμφωνα με τη διαχειρίστρια εταιρεία το τελεφερίκ της Λα Παζ έχει μετατραπεί σε πόλο έλξης για τους τουρίστες ενώ υπάρχουν αναφορές ότι αποτελεί επίσης αγαπημένο προορισμό όλων των ερωτευμένων, οι οποίοι κατά τις νυχτερινές ώρες αναζητούν τη γαλήνη και την ηρεμία των άδειων, συνήθως, βαγονιών του. Μοναδικά προβλήματα, οι καθυστερήσεις που σημειώνονται εξαιτίας επιβατών που κρατούν ανοιχτές τις πόρτες και της πτώσης δέντρων κοντά στους πυλώνες.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι ελπίδες για δραστική μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου και, κατ’ επέκταση, της ατμοσφαιρικής ρύπανσης μετά την κατασκευή του Teleferico δεν επαληθεύτηκαν, καθώς οι δρόμοι στο κέντρο της Λα Παζ εξακολουθούν να είναι γεμάτοι λεωφορεία και αυτοκίνητα ως τις πρώτες πρωινές ώρες.

Πάντως η κυβέρνηση, η οποία χρηματοδότησε το έργο – χάρη στα σημαντικά έσοδά της από τις πωλήσεις φυσικού αερίου – εμφανίζεται ικανοποιημένη σε τέτοιον βαθμό που πρόσφατα υπέγραψε συμβόλαια με αυστριακές εταιρείες κατασκευής τελεφερίκ για τη χάραξη άλλων έξι γραμμών, συνολικού μήκους 20 χιλιομέτρων και την ανέγερση 23 καινούργιων σταθμών.

Σάκης Μαλαβάκης

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr