Ομιλητές και επισκέπτες στο TEDxAthens 2014 έμοιαζαν να βράζουν από ενεργητικότητα περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά. Στο Playroom της Microsoft θα συναντούσαμε έναν από αυτούς τους δραστήριους ανθρώπους. Ο Συμεών (ή Σίμος) Ρετάλης είναι ένας από τους δύο δημιουργούς του Kinems, μιας λύσης που, όπως σύντομα θα μαθαίναμε, επιχειρεί να αξιοποιήσει το Kinect για να βγάλει τις κινητικές ικανότητες από την -έτσι κι αλλιώς δύσκολη- εξίσωση της διδασκαλίας στο σχολείο.

Το Kinems απευθύνεται στο τμήμα εκείνο του παγκόσμιου πληθυσμού που δεν το συναντάμε δίπλα μας, γιατί ως κοινωνία το έχουμε απομονώσει και το έχουμε εξωθήσει στην κρυψώνα του, παρά το μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού που αφορά -10% θα μας πει από την κεντρική σκηνή του TEDx η Αθηνά Κρητικού στην ατέρμονη προσπάθειά της να πάψουμε να αποκλείουμε από την κοινωνία τους ανθρώπους με αναπηρία.

Παγκοσμίως, τα παιδιά με «δυσπραξία» είναι εκατομμύρια, και στον παγκόσμιο πληθυσμό 5%-7% των παιδιών αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην μάθηση. «Τα παιδιά που δεν έχουν δαμάσει την λεπτή κινητικότητα για παράδειγμα,
παιδιά με αυτισμό, με το σύνδρομο Άσπεργκερ, παιδιά υπερκινητικά ή με
άλλες κινητικές δυσκολίες μπορούν να μάθουν γράμματα» θα μας πει σε λίγο
ο Συμεών Ρετάλης, ένας άνθρωπος με πλούσιο βιογραφικό από τον ακαδημαϊκό χώρο που συνδυάζει τουλάχιστον δύο επιστήμες σε μια: της επιστήμης των υπολογιστών και της διδακτικής.

Δείτε τα παιχνίδια του Kinems, που παίζονται με τα χέρια και το σώμα.

«Θέλω να μειώσουμε το ποσοστό των παιδιών με δυσκολίες που εγκαταλείπουν το σχολείο»

Από τον Φεβρουάριο του 2013, o καθηγητής από το Πανεπιστήμιο Πειραιά έχει βαλθεί μαζί με τον συνάδελφό του, κο Μιχάλη Μπολουδάκη, να συμβάλλει στην μείωση του ποσοστού των παιδιών με κινητικές δυσκολίες που εγκαταλείπουν το σχολείο, «επειδή δεν υπάρχει προσιτός τρόπος να υπερπηδήσουν τα εμπόδια που τους δημιουργούν τα διαθέσιμα εργαλεία για μάθηση: το γερό κράτημα ενός μολυβιού, η απαιτούμενη συγκέντρωση, η μνήμη, η σχεδίαση μιας ίσιας γραμμής.»

Kinems Learning Games on Vimeo.

«Μολύβι ή drop out!»

«Το 35% των παιδιών με τέτοιες δυσκολίες, εγκαταλείπουν το σχολείο πριν από το Λύκειο και κάτι πρέπει να κάνουμε γι’αυτό» θα μας πει γεμάτος ειλικρινή αγωνία. «Κι όμως, αυτό το πρόβλημα μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε» επιμένει και μας μεταφέρει με ενθουσιασμό εμπειρίες από παιδιά ευχαριστημένα που πέτυχαν αυτό που οι περισσότεροι γύρω τους νόμιζαν ότι δεν θα μπορούσαν προηγουμένως να κατορθώσουν.

Υπό την επίβλεψη ειδικού παιδαγωγού-θεραπευτή, παιδιά 4+ ετών με δυσλεξία, αυτισμό, δυσαριθμισία ή ελλειμματική προσοχή, μαθαίνουν, για παράδειγμα, να γράφουν κουνώντας τα χέρια ή το σώμα τους, ενώ παράλληλα η ανταπόκριση καταγράφεται για να αξιοποιηθεί στην θεραπευτική ή/και στην μαθησιακή διαδικασία. Το εκπαιδευτικό λογισμικό του Kinems έχει προβλεφθεί να παραμετροποιείται ως προς την διάρκεια ή την δυσκολία του παιχνιδιού ή τα παιχνίδια που θα χρησιμοποιηθούν.

Το kinems απευθύνεται σε ειδικούς παιδαγωγούς και είναι σκόπιμο η θέση του να βρίσκεται σε ένα θεραπευτικό κέντρο, στην αίθουσα ειδικής αγωγής ενός δημόσιου σχολείου, σε παιδιατρικές κλινικές ή/και στο σπίτι υπό την εποπτεία του επαγγελματία θεραπευτή.

Για να παραμείνει προσιτή η λύση, αξιοποιήθηκε το Kinect για Windows -και σύντομα, αναμένεται να υποστηρίξει και kinect για Xbox-, έτσι ώστε ο μικρός μαθητής να μην χρειάζεται πλέον πληκτρολόγιο και ποντίκι, αλλά να αρκείται σε μια συσκευή κόστους 140 ευρώ, έναν υπολογιστή με Windows 7 ή 8, και μια τηλεόραση, έναν προτζέκτορα ή έναν διαδραστικό πίνακα μεγεθύνοντας την αρένα του παιχνιδιού. 

«Απευθυνόμενοι στην Ελλάδα, τo κόστος του συστήματος διατηρήθηκε χαμηλά ώστε οι άδειες για την παρακολούθηση 50 μαθητών στην Ειδική Αγωγή σε ένα δημόσιο σχολείο στην Ελλάδα να κυμαίνεται γύρω στα 700 ευρώ», θα μας πει ο χαμογελαστός καθηγητής, σημειώνοντας πως η χρέωση αφορά στην δημιουργία αναφορών προόδου των εγγεγραμμένων μαθητών, χωρίς ωστόσο να περιορίζει την αξιοποίηση του συστήματος και των εκπαιδευτικών παιχνιδιών από όλους τους μαθητές.

Τα παιχνίδια αναπτύχθηκαν βασισμένα στα πρωτόκολλα για τους ειδικούς παιδαγωγούς, ώστε τα παιδιά να βελτιώσουν τον συντονισμό ματιού-χεριών, την βραχυπρόθεσμη μνήμη τους, την προσήλωσή τους στο αντικείμενο, την εκτέλεση εντολών, την αλληλουχία και την επίλυση προβλημάτων.

Με το λογισμικό των Kinems, οι ειδικοί παιδαγωγοί έχουν στην διάθεσή τους ένα σύστημα παρακολούθησης της πορείας του μαθητή και σχετικές αναφορές που τους βοηθούν να επανασχεδιάζουν τα παιχνίδια σύμφωνα με τις ανάγκες τους, με βάση το προφίλ του μαθητή, συνυπολογίζοντας ακόμα και την καταγεγραμμένη διάθεσή τους όταν μαθαίνουν παίζοντας.

Ως υπηρεσία για την διάθεση των δεδομένων στους θεραπευτές το Kinems αξιοποιεί το cloud (Windows Azure) και δεσμεύεται (και δεσμεύει και τους χρήστες του) στο απόρρητo των δεδομένων, που μπορεί να συνιστούν προστατευόμενη ιατρική πληροφορία, σύμφωνα με την προβλεπόμενη στις ΗΠΑ σχετική νομοθεσία (HIPPA).

Εξάλλου, η kinems έχει βάλει πλώρη για να φτάσει σε όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά που εγκατέλειψαν το σχολείο γι’αυτό το λόγο. «Ο Μιχάλης δουλεύει από την Βοστώνη, εγώ από δω, με την συνδρομή και της Microsoft, η οποία έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην προσπάθειά μας», θα μου πει στην συνέχεια, αναφερόμενος αφενός στον Μιχάλη Μπολουδάκη, αφετέρου στην υποστήριξη από την Διεύθυνση Τεχνολογίας της Microsoft και στο Κέντρο Καινοτομίας της εταιρείας. Από τον Φεβρουάριο του 2013, η Kinems έχει διανύσει ήδη πολύ δρόμο και βρίσκεται πλέον με γραφεία  στην Βοστώνη, ΗΠΑ, στην Αθήνα (Κέντρο Καινοτομίας της Microsoft) και στο Λέουσντεν της Ολλανδίας.

Θυμάστε το skoool.gr και την ITisART;

O Σίμος Ρετάλης είναι ο άνθρωπος που παλαιότερα, το 2009, είχε αξιοποιήσει το πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό της Intel και το είχε ανεβάσει στο skoool.gr.  To 2012, ως ITisART, παρουσίαζε και πάλι μαζί με τον κ.Μπολουδάκη, τρόπους για την αξιοποίηση των κόμικς στη μαθησιακή διαδικασία και έδινε επιτυχημένα παραδείγματα από σενάρια διαφόρων μαθημάτων που έχουν υλοποιηθεί σε αυθεντικά περιβάλλοντα τάξης.

Ήδη από τότε, ο κος Ρετάλης έβλεπε την αξία στα πολύ-αισθητηριακά διαδραστικά εκπαιδευτικά παιχνίδια που βασίζονται στη τεχνολογία της ανίχνευσης κίνησης από την κάμερα βάθους της πλατφόρμας MS Kinect (motion detection games). Με αυτά τα εργαλεία, υποστηρίζει, επιτυγχάνονται εργοθεραπευτικές και παιδαγωγικές παρεμβάσεις που βοηθούν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, και όχι μόνο, να καλλιεργήσουν τις νοητικές τους δυνατότητες, να οργανώσουν τον συναισθηματικό τους κόσμο και να αποκτήσουν τις βιωματικές εμπειρίες, ώστε η σχολική τους επίδοση και η κοινωνική τους συμπεριφορά να φτάσει στα προβλεπόμενα επίπεδα, σύμφωνα με τους δείκτες των νοητικών ικανοτήτων τους.

Ώσπου, η αδιάκοπη μελέτη οδήγησε την ομάδα στο Kinems, με προσήλωση στον σκοπό «και τις συνιστώσες που έχουμε προδιαγράψει», παρά τις «ευκαιρίες» που πρότειναν «τα καρχαριάκια», θα μας πει με νόημα ο κος Ρετάλης. Φορώντας το καπέλο του professor διδακτικής, θα μας μιλήσει για την ανάγκη αναμόρφωσης της εκπαίδευσης των ειδικών παιδαγωγών. «Δεν πιστεύω στην επιμόρφωση», θα μας, «δεν αρκούν οι συνεχείς επιμορφώσεις, χρειάζεται αναμόρφωση», θα μας πει αναφερόμενος στις δυσκολίες στην αξιοποίηση τεχνολογικών εργαλείων από τους ειδικούς παιδαγωγούς.

Δεν μένει όμως στις δυσκολίες και, κατά τον αποχαιρετισμό μας, δηλώνει πεπεισμένος πως με σκληρή δουλειά, «θα το μειώσουμε το drop-out». Το ευχόμαστε ολόψυχα.

Ανθή Παναγιωτάκη, @anthi
  • H Microsoft ήταν χορηγός του TEDxAthens 2014 με θέμα «Συμπεράσματα». Η εταιρεία υποδέχτηκε τους επισκέπτες στο “Playroom by Microsoft”, έναν ειδικά διαμορφωμένο, μοντέρνο χώρο, όπου οι επισκέπτες είχαν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν μοναδικές συσκευές, δημοφιλείς εφαρμογές, αλλά και να συζητήσουν και  να εμπνευστούν από καινοτόμα startups. Παράλληλα οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ζωντανά τις ομιλίες της κεντρικής αίθουσας, καθώς και να γνωρίσουν από κοντά κορυφαίους ομιλητές της φετινής διοργάνωσης, οι οποίοι επισκέφτηκαν το lounge της Microsoft. Εκεί βρέθηκαν, μεταξύ άλλων, δύο από τους φετινούς ομιλητές του TEDxAthens, οι Gravity Sketch Team και ο Romain Lacombe -τον άνθρωπο που μας μίλησε για τα ανοικτά δεδομένα και την ατμοσφαιρική ρύπανση, τον Νο1 κίνδυνο που αντιμετωπίζουμε σήμερα.

In.gr Τεχνολογία