Ο ίλιγγος και η ναυτία είναι δύο μόνο από τις παραμέτρους που θα πρέπει να επανεξετάσουν οι μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών ηλεκτρονικών πριν διαθέσουν τα προϊόντα με τα οποία θα συστήσουν την εικονική πραγματικότητα σε πλήθος κόσμου. Την προειδοποίηση αυτή έστειλε,  εμμέσως πλην σαφώς, στην Sony ο επικεφαλής της πολλά υποσχόμενης δημιουργού του Oculus Rift, που θα ανταγωνιστεί το «Πρότζεκτ Μορφέας» του ιαπωνικού κολοσσού.

Ο Μπρένταν Άιρεμπ μιλώντας στο ετήσιο Web Summit στο Δουβλίνο, ένα φόρουμ συζήτησης με την συμμετοχή διακεκριμένων επιχειρηματιών του Διαδικτύου, αναφέρθηκε στις εγγενείς δυσκολίες που αντιμετωπίζει όχι μόνο η Oculus αλλά και κάθε μηχανικός που ασχολείται με το VR (Virtual Reality). Ως εγγενή προβλήματα αναφέρονται η πρόκληση ναυτίας ή ιλίγγου -ακόμα και για ώρες μετά- ή κλειστοφοβίας. Σύμφωνα με τον Άιρεμπ, τα προβλήματα αυτά εξετάζονται, εντούτοις δεν έχουν πλήρως αντιμετωπιστεί από την βιομηχανία και ως εκ τούτου, θα ήταν κακό να κυκλοφορήσει νωρίτερα ένα προϊόν και μάλιστα, με την υπογραφή μιας μεγάλης επιχείρησης στον τομέα της τεχνολογίας.

Η αιχμή θεωρήθηκε αυτονόητο πως αφορούσε στην Sony, η οποία αναμένεται να ολοκληρώσει το δικό της Project Morpheus, πιθανόν, το 2015, διαθέτοντας ένα headset κάτω των 1000 δολαρίων, χωρίς ωστόσο να έχει ανακοινώσει ημερομηνία κυκλοφορίας ούτε κατά προσέγγιση.

Την ίδια στιγμή, ο Άιρεμπ είπε πως η Oculus έχει ήδη καλέσει την Sony να δοκιμάσει το δεύτερο πρότυπό της και να βεβαιωθεί πως το δικό της είναι «τουλάχιστον το ίδιο καλό».

«Προσλαμβάνουμε γνωστικούς ψυχολόγους»

Ο CEO της Oculus αναφέρθηκε επίσης στην εξαγορά της εταιρείας από το Facebook τον Μάρτιο του 2014, αντί 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων: «από 50 άτομα, έχουμε πλέον αυξηθεί σε 200 και οι ευκαιρίες συνεργασίας με κορυφαίους ειδικούς αυξήθηκαν σε απίστευτο βαθμό», είπε ο Άιρεμπ.

Samsung Gear VR Headset

Η Samsung συνεργάστηκε με την Oculus VR για να διαθέσει -αργότερα εντός του τρέχοντος έτους- τα δικά της κιάλια εικονικής πραγματικότητας, ευελπιστώντας πως η εμπειρία του «προσωπικού σινεμά» από την προβολή βίντεο 360 μοιρών σε 3D, τα πρώτα παιχνίδια VR και το εκπαιδευτικό ή ψυχαγωγικό περιεχόμενο σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας θα της εξασφαλίσουν την επιτυχή είσοδό της στον παιχνίδι του VR.

Sony Project Morpheus
 Sony Project Morpheus headset

Η Sony ανακοίνωσε το Project Morpheus τον Μάρτιο και το headset ήταν στην διάθεση των επισκεπτών στην μεγαλύτερη έκθεση βιντεοπαιχνιδιών στον κόσμο, Ε3 2014. Οι επισκέπτες μπορούσαν να φορέσουν την κάσκα του «Μορφέα» και να παίξουν δύο νέα demo, τον τίτλο Street Ludge από την Magic Labs και το Jurassic Encounter από την Supermassive Games.

Νωρίτερα, η Google είχε χαρίσει σε κάθε developer που παρακολούθησε το καθιερωμένο συνέδριό της Google I/O μια χάρτινη μάσκα VR, την οποία είχαμε την χαρά να φορέσουμε κι εμείς:
Google Cardboard

Πράγματι, η εμπειρία της εικονικής πραγματικότητας -με ένα κουτί από πίτσα, κοίλους φακούς και ένα ικανό LG G3- ήταν συναρπαστική, «πάσχει» όμως από τους προαναφερόμενους ιλίγγους και απώλεια ισορροπίας. Εντούτοις, μπορεί κανείς να είναι πολύ ανεκτικός με μια χάρτινη μάσκα VR κόστους μερικών δολαρίων που του παρέχει την δυνατότητα να κρυφοκοιτάξει, έστω, στην εικονική πραγματικότητα.


Στο Oculus Development Kit 2 αντιμετωπίστηκαν με επιτυχία πολλά από τα προβλήματα στο πρώτο headset, είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Oculus

Ο επικεφαλής της Oculus σημείωσε με έμφαση πως τα προβλήματα αυτά πρέπει να επιλυθούν σε στενή συνεργασία με γνωστικούς ψυχολόγους που μελετούν την ανθρώπινη αντίληψη, πώς δηλαδή ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται το περιβάλλον γύρω του. Το R&D ασχολείται με όρους όπως η ιδιοδεκτικότητα που αφορά τον συντονισμό των κινήσεων ενός ανθρώπου, το μάτι και το εσωτερικό του αυτιού μας που υποφέρουν από σύγχυση όταν άλλα λένε τα μάτια (από την εικονική πραγματικότητα) κι άλλα, τα αυτιά (πραγματικότητα).

«Απέχουμε μήνες, όχι χρόνια από την εικονική πραγματικότητα»

Το Crescent Bay -το δεύτερο πρότυπο του Oculus Rift- έχει αντιμετωπίσει πολλά από αυτά τα προβλήματα στο hardware, που σχετίζονται με πλήθος παραμέτρων όπως ο συντονισμός του λογισμικού VR με την κίνηση του κεφαλιού. Εντούτοις, «υπάρχουν κι άλλα που πρέπει να γίνουν», είπε ο Άιρεμπ και με συγκρατημένη αισιοδοξία είπε πως η δική του προσιτή συσκευή εικονικής πραγματικότητας θα είναι έτοιμη «όχι σε τρία ή τέσσερα χρόνια, όχι σε λίγους μήνες, αλλά πάντως σε μήνες».

«VR για να μιλάμε πρόσωπο-με-πρόσωπο με τους φίλους μας» στο Facebook

Ο άνθρωπος της Oculus αναφέρθηκε στις εφαρμογές της εικονικής πραγματικότητας στην ιατρική, αν και τα παιχνίδια είναι παραδοσιακά συνδεδεμένα με την έννοια, χωρίς απαραίτητα να είναι αυτά το killer app.

Ο επικεφαλής της θυγατρικής πλέον του Facebook είπε πως, φαντάζεται να χρησιμοποιούνται γυαλιά VR που θα μοιάζουν με γυαλιά ηλίου για ζωντανή επικοινωνία πρόσωπο-με-πρόσωπο, όπως το τηλέφωνο άλλαξε τον κόσμο ικανοποιώντας την ανάγκη για επικοινωνία περιοριζόμενο στην φωνή.

Ανθή Παναγιωτάκη, @techingr, @anthi

In.gr Τεχνολογία