Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Startup στο ελληνικό τοπίο, κατά τον καθηγητή του Stanford Peter Ziebelman

Startup στο ελληνικό τοπίο, κατά τον καθηγητή του Stanford Peter Ziebelman

Ο καθηγητής Peter Ziebelman (Stanford Graduate School of Business, Lecturer in Management, Managing Partner, Palo Alto Venture Partners) μίλησε στο Stanford Club of Greece για τα περιθώρια ανάπτυξης των startup στην Ελλάδα, παραχωρώντας στο in.gr μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη.

Τη Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2014, το Stanford Club of Greece διοργανώνει στο ξενοδοχείο Athens Hilton εκδήλωση για την προώθηση της επιχειρηματικότητας των startups στην Ελλάδα. Στην εκδήλωση με τίτλο “Reality Bites: How to Approach Startup Challenges, Dos and Don’ts for a Successful Venture” θα μιλήσουν δύο εν ενεργεία καθηγητές του Stanford Graduate School of Business, ο Jim Lattin και ο Peter Ziebelman, με πολύχρονη εμπειρία και παγκοσμίως αναγνωρισμένη έρευνα και τεχνογνωσία σε βασικούς τομείς της επιχειρηματικότητας των startups.

Ο καθηγητής Peter Ziebelman (Stanford Graduate School of Business, Lecturer in Management, Managing Partner, Palo Alto Venture Partners) μίλησε στο in.gr για τα περιθώρια ανάπτυξης των startup στην Ελλάδα:

  • Θεωρείτε εφικτό να αναπτυχθεί μια startup στις συνθήκες περιορισμένης ρευστότητας που χαρακτηρίζουν την ελληνική οικονομία;

Ναι, είναι δυνατόν, ωστόσο είναι πολύ πιο δύσκολο για τον επιχειρηματία. Η ρευστότητα είναι σαν το οξυγόνο της επιχείρησης. Οι επενδυτές θα προτιμούσαν μια ισχυρότερη οικονομία για να χτίσουν μια εταιρεία.

Το πλεονέκτημα των startups σε σχέση με τις μεγαλύτερες εταιρίες είναι ότι μπορούν να δουλέψουν με πολλαπλές μεθόδους και η ρευστότητα είναι μόνο μία από αυτές. Για παράδειγμα, η συμμετοχή μέσω μεριδίου στην ιδιοκτησία μιας ιδιωτικής εταιρείας έχει τεράστια μελλοντική αξία για τους συνιδρυτές της και τους νέους εργαζόμενους. Πολύ εργαζόμενοι θα είναι πρόθυμοι να δεχτούν μισθούς κατώτερους της αγοράς αν πιστέψουν πραγματικά ότι, αργότερα, θα έχουν επιπλέον οικονομικό όφελος.

Υπάρχει επίσης και η σχολή που λέει ότι οι δύσκολοι καιροί λειτουργούν επικουρικά σ’ έναν επιχειρηματία με πλείστους τρόπους. Για παράδειγμα, οι ιδρυτές μιας εταιρείας, μπορούν να επιδείξουν μεγαλύτερη προσοχή ως προς την κατεύθυνση του προϊόντος τους και να δαπανήσουν αποδοτικότερα τα λιγοστά χρήματα που έχουν στη διάθεσή τους. Έχω δει πολλές εταιρείες να χάνουν τον προσανατολισμό τους και να επιβραδύνουν ως προς την λήψη αποφάσεων μόλις καταφέρουν να εξασφαλίσουν ένα ικανό κεφάλαιο. Για αυτό ακριβώς και συνεργάζομαι στενά με τους επιχειρηματίες προκειμένου να τους βοηθήσω να παραμείνουν αποφασιστικοί και αποδοτικοί, όταν τελικά καταφέρουν να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση.

Ύστερα, υπάρχει και αυτό που αποκαλούμε ψυχική ανταμοιβή και το οποίο δεν θα πρέπει να υποτιμάται στην περίπτωση των startups. H εύρεση λύσης σε ένα πραγματικό πρόβλημα και το να δημιουργήσεις «κάτι από το τίποτα» αποτελεί σίγουρα επίτευγμα και είναι συναρπαστικό. Και γίνεται ακόμα συναρπαστικότερο όταν ο επιχειρηματίας έχει να αντιμετωπίσει τις αντιξοότητες μιας φτωχής οικονομίας. Αυτές οι μη οικονομικές ανταμοιβές αποτελούν ισχυρό κίνητρο, ίσως μάλιστα και το ισχυρότερο για πολλούς επιχειρηματίες.

  • Υπάρχει ενδεδειγμένος τρόπος εξασφάλισης χρηματοδότησης από εταιρείες κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών; Τι πρέπει να ξέρουν οι επιχειρηματίες;

Μπορώ να μοιραστώ μαζί σας ένα «μυστικό», το οποίο διδάσκω στους φοιτητές μου στο Stanford Graduate School of Business και λέω στους επιχειρηματίες φίλους μου. Είναι ζωτικής σημασίας να υπάρχει ένας τρόπος να συστηθείς στις πηγές χρηματοδότησης ή κάτι που θα λειτουργήσει ως συνδετικός κρίκος με όλες τις δυνάμει πηγές χρηματοδότησης. Ο επιχειρηματίας θα πρέπει να επιλέξει αυτόν τον «κρίκο» πολύ προσεκτικά. Ο συνδετικός κρίκος θα πρέπει να χαίρει της εμπιστοσύνης και των δύο εμπλεκόμενων μερών: της πηγής κεφαλαίου και του επιχειρηματία. Αν δεν την έχει, πολύ απλά μην χρησιμοποιήσετε το συγκεκριμένο «κρίκο».

Εκπλήσσομαι από τη συχνότητα που λαμβάνω κάποιο ψυχρό mail από κάποιον επιχειρηματία ή μια αναφορά μέσω Linkedln από κάποιον που, μόλις μετά βίας, γνωρίζω. Ακόμα και να ενδιαφέρομαι για την εταιρεία, είναι πολύ πιο πιθανό να κάνω το επόμενο βήμα μετά από κάποιου είδους σύσταση από κάποιον τον οποίο εμπιστεύομαι. Φαντάζομαι ότι αυτό μπορεί να είναι δύσκολο για έναν έλληνα επιχειρηματία που θέλει να βρει κάποιο τρόπο διασύνδεσης με επενδυτές στο Λονδίνο ή στο Πάλο Άλτο. Παρ’ όλα αυτά, μια σχετική σύσταση από κάποια πηγή εμπιστοσύνης γίνεται ακόμα σημαντικότερη όταν η απόσταση μεγαλώνει. Ίσως έτσι να εξηγείται και η υψηλή ζήτηση για αυτού του είδους τα συνέδρια. Βοηθούν στην διασύνδεση ανθρώπων που τους χωρίζουν μεγάλες αποστάσεις.

  • Σε ποιο στάδιο της διαδικασίας εξέλιξής της θεωρείτε ότι θα πρέπει να αναζητήσει χρηματοδότηση μια εταιρεία startup; Θεωρείτε ότι υπάρχει «πολύ νωρίς» και «πολύ αργά»;

Θα αναδιατύπωνα την ερώτηση, λέγοντας «είναι δυνατόν να πάρεις χρήματα από το σωστό χρηματοδότη τη λάθος στιγμή;». Για παράδειγμα, ένας επιχειρηματίας μπορεί να αρέσκεται να χρηματοδοτείται από φίλους και συγγενείς όταν η ιδέα του βρίσκεται σε πολύ πρώιμο στάδιο. Στη συνέχεια, θα έχουν την επιλογή να πουλήσουν την εταιρεία σε μια αξιοπρεπή αλλά χαμηλότερη τιμή απ’ ότι αν εμπλεκόταν, εξαρχής, επενδυτής.

Αυτό που επίσης ισχύει είναι ότι ο επιχειρηματίας, πιθανότατα θα λάβει περισσότερα από έναν επενδυτή σε ένα προχωρημένο στάδιο αν καταφέρει να μειώσει το ρίσκο που παρουσιάζει η εταιρεία και να εμφανίσει περισσότερο καταναλωτικό ενδιαφέρον. Ένας τρόπος για να το κάνει αυτό είναι να χρησιμοποιήσει χρήματα από φίλους και συγγενείς σε ένα πρώιμο στάδιο της εταιρείας.

Από την άλλη, υπάρχουν και ανταλλάγματα όταν κάποιος καταφύγει σε επενδυτή. Πολλοί θα είναι εκείνοι οι επιχειρηματίες που θα επωφεληθούν από την παρουσία ενός επαγγελματία επενδυτή στη διοίκηση της εταιρείας όταν αυτή βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. Ο επαγγελματίας θα έχει ένα δίκτυο μέσω του οποίου θα μπορεί να συνδράμει τον επιχειρηματία ενώ, θα έχει τη σχετική εμπειρία «καλών πρακτικών» για τις startups.

Ένα άλλο μυστικό για επιχειρηματίες είναι ότι, μερικές φορές, όταν, απευθυνθείς ειλικρινά στον επενδυτή λέγοντάς του ότι δεν χρειάζεσαι χρήματα προς το παρόν –σε ένα πρώτο στάδιο- τότε συνήθως ενδιαφέρεται περισσότερο να επενδύσει.

  • Θεωρείτε ότι το ρίσκο που παρουσιάζει η ελληνική οικονομία δυσχεραίνει την πρόσβαση των εγχώριων startups στη χρηματοδότηση;

Ειλικρινά, νομίζω πως ναι. Αν η τοπική οικονομία σφύζει, είναι πολύ πιο εύκολο να δοκιμάσει κανείς νέες ιδέες και προϊόντα. Οι επενδυτές ανησυχούν κατά πόσο θα μπορέσουν να βρουν μια πολλά υποσχόμενη startup με μια καλή ιδέα. Μπορεί να υπάρχει μια πολλή δυνατή ομάδα, αλλά κάποιος εξωτερικός παράγοντας θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα σε μια startup. Για παράδειγμα, μπορεί μια startup να παράγει ένα πολύ δημοφιλές προϊόν, αλλά οι επιχειρηματίες να μην μπορούν να εξασφαλίσουν ένα τραπεζικό δάνειο προκειμένου να παραγγείλουν από πριν τις πρώτες ύλες ή μια απεργία να τους εμποδίσει να ικανοποιήσουν τη ζήτηση.

Ο έξυπνος επιχειρηματίας θα πρέπει να μπορέσει να δείξει στους επενδυτές ότι μπορεί να μετριάσει τις επιπτώσεις των παραπάνω κινδύνων, προκειμένου να τους πείσει ότι μια ελληνική start-up μπορεί να αναπτυχθεί παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες.

Οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες έχουν και τα πλεονεκτήματά τους: Για παράδειγμα, μια startup μπορεί να βρει ευκολότερα αξιόλογο προσωπικό. Οι καλύτεροι από αυτούς θα αντιμετωπίσουν ως κόστος ευκαιρίας τα οφέλη ενσωμάτωσής τους σε μία startup έναντι της τρέχουσας εργασίας τους.

  • Θα συμβουλεύατε τους νέους έλληνες επιχειρηματίες να αναζητήσουν εγχώριους χρηματοδότες ή να απευθυνθούν, όσο το δυνατόν πιο σύντομα, στην παγκόσμια αγορά;

Αυτό συνδέεται με την προηγούμενη ερώτησή σας. Ένας εγχώριος επενδυτής μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει έναν ιδανικό συνδετικό κρίκο με ένα παγκόσμιο επενδυτή. Για αυτό και θα συνιστούσα στους επιχειρηματίες, αν είναι δυνατόν, να αναζητήσουν εγχώρια χρηματοδότηση. Αν ο επιχειρηματίας επιλέξει προσεκτικά, τότε ο εγχώριος επενδυτής θα μπορούσε να αποδειχθεί καλός σύμβουλος στην ανάπτυξη της εταιρείας του και στο επόμενο βήμα.

Όταν υπάρχει περιορισμός αριθμός εγχώριων επενδυτών όπως συμβαίνει στην Ελλάδα, ο επιχειρηματίας θα πρέπει να αποδείξει την επινοητικότητά του και κατά πόσο μπορεί να αναζητήσει χρηματοδότηση σε παγκόσμιο επίπεδο όσο πιο γρήγορα μπορεί. Και ευτυχώς στις μέρες μας η όλη διαδικασία είναι πολύ πιο εύκολη.

Το Διαδίκτυο αποτελεί μια καλή πηγή πληροφόρησης για επενδυτές στο εξωτερικό. Το κεφάλαιο και οι εταιρείες είναι πολύ περισσότερο κινητικές. Οι επενδυτές ψάχνουν πέρα από τους κορεσμένους και «πολυπληθείς» χώρους επενδύσεων όπως η Silicon Valley, προκειμένου να έχουν στα χέρια τους μια αξιόλογη επένδυση σε startups και σε πόλεις που βρίσκονται σε άλλες χώρες. Επιπλέον, οι εταιρείες startup είναι συνήθως πολύ πιο πρόθυμες να μεταφέρουν τις δραστηριότητές του κοντά στον επενδυτή, πολλώ δε μάλλον όταν θέλουν να τις αναπτύξουν περαιτέρω και σε νέα γεωγραφικά όρια.

  • Η ομιλία του καθηγητή Ziebelman στις 6 Οκτωβρίου θα ξεκινήσει στις 18:00 και θα προσεγγίσει το θέμα από τη σκοπιά του επενδυτή, μεταφέροντας στο ελληνικό κοινό τα διδάγματα από ιδρυτές startup της Silicon Valley.

in.gr

Sports in

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024