Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Τα δεδομένα των χρηστών του WhatsApp «μπορεί να βάλουν σε πειρασμό» το Facebook

Τα δεδομένα των χρηστών του WhatsApp «μπορεί να βάλουν σε πειρασμό» το Facebook

Στην Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου έσπευσαν δύο ομάδες προάσπισης του απορρήτου στις Ηνωμένες Πολιτείες για να ζητήσουν από την αρμόδια αρχή να εξετάσει σε βάθος εάν η επιχείρηση εξαγοράς της υπηρεσίας ανταλλαγής μηνυμάτων WhatsApp από το Facebook δεν θα σημάνει την παραβίαση του απορρήτου των δεδομένων των χρηστών που το χρησιμοποιούν. Το WhatsApp θεωρείται ότι κέρδισε εκατομμύρια συνδρομητές επειδή επιμένει να λέει «Όχι στις διαφημίσεις». Ανάλογες ανησυχίες έχουν εκφραστεί και στην Ευρώπη.

Στην Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου έσπευσαν στις 6 Μαρτίου 2014 δύο ομάδες προάσπισης του απορρήτου στις Ηνωμένες Πολιτείες για να ζητήσουν από την αρμόδια Αρχή να εξετάσει σε βάθος εάν η επιχείρηση εξαγοράς της υπηρεσίας ανταλλαγής μηνυμάτων WhatsApp από το Facebook δεν θα σημάνει την παραβίαση του απορρήτου των δεδομένων των χρηστών που το χρησιμοποιούν. Το WhatsApp θεωρείται ότι κέρδισε εκατομμύρια συνδρομητές επειδή επιμένει να λέει «Όχι στις διαφημίσεις».

Από την άλλη, όπως έχει επισημάνει ο Jacob Kohnstamm, επικεφαλής της Ολλανδικής Αρχής για την Προστασία του Απορρήτου Προσωπικών Δεδομένων, το ρίσκο με την τεράστια βάση δεδομένων που τηρεί το WhatsApp -με αριθμούς κινητών τηλεφώνων και μηνύματα που δεν έχουν ακόμα παραδοθεί- είναι ότι μπορεί κανείς να μπει σε πειρασμό να αξιοποιήσει την πληροφορία που κρύβει για εντελώς διαφορετικό σκοπό από αυτόν για τον οποίο έγινε η συλλογή της.

Η συνδρομητική υπηρεσία διαδικτυακής ανταλλαγής μηνυμάτων, εμπλουτισμένων με φωτογραφίες και βίντεο, ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο 2014 την εξαγορά του από το Facebook αντί του αστρονομικού ποσού των 19 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

  • Τι είναι το WhatsΑpp; Το WhatsApp είναι μια συνδρομητική υπηρεσία που επιτρέπει στους χρήστες smartphone να ανταλλάσσουν μηνύματα μέσω Διαδικτύου, υπό την προϋπόθεση ότι έχουν εγκαταστήσει την εφαρμογή στο smartphone τους. Μάλιστα, η συζήτηση μπορεί να γίνει ομαδική. Το ενδιαφέρον είναι ότι ο χρήστης δεν χρειάζεται να ορίσει ένα ακόμα username, αλλά να εμφανίζεται με τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου.

Τα σχετικά αιτήματα υποβλήθηκαν από το EPIC, ένα αμερικανικό μη κερδοσκοπικό ερευνητικό κέντρο για την προστασία του ιδιωτικού απορρήτου και από το Κέντρο για την Ψηφιακή Δημοκρατία (Center for Digital Democracy, CDD). Το επιχείρημα που προβάλλουν τα μη κερδοσκοπικά κέντρα είναι ότι οι χρήστες γράφτηκαν στο WhatsApp με την προϋπόθεση ότι δεν θα συλλέγει η υπηρεσία τα προσωπικά τους δεδομένα για να αποκομίσει έσοδα από διαφημίσεις. Έτσι, οι χρήστες του WhatsApp έχουν εμπιστευτεί στην εταιρεία λεπτομερή προσωπικά δεδομένα, «συμπεριλαμβανομένων μηνυμάτων σε στενούς φίλους τους», γράφει η αναφορά στην FTC. Από την άλλη, σημειώνουν, αποτελεί ρουτίνα για το Facebook να συλλέγει και να επεξεργάζεται τα δεδομένα των μελών του για διαφημιστικούς σκοπούς. Άλλωστε, το ίδιο έκανε και με τα δεδομένα των χρηστών του Instagram θυμίζουν -την μεγαλύτερη έως τότε εξαγορά του Facebook, προκαλώντας στη συνέχεια κύμα φυγής, με αφορμή όρους που διαβάστηκαν.

Επιπλέον, «η εταιρεία έκανε σαφές ότι σκοπεύει να κάνει το ίδιο με τα δεδομένα των χρηστών του WhatsApp, δηλαδή να τα συμπεριλάβει στον μηχανισμό δημιουργίας προφίλ». Κάτι τέτοιο θα συνιστούσε άδικη και παραπλανητική πρακτική και θα πρέπει να διερευνηθεί από την Αρχή, αναφέρεται στην κοινή αναφορά προς την FTC.

Εκτός από τις ΗΠΑ, ανάλογες ανησυχίες εκφράζονται και στην Ευρώπη και αφορούν στην συλλογή των αριθμών κινητού τηλεφώνου που βρίσκονται αποθηκευμένοι στις Επαφές των χρηστών του WhatsApp. Η oλλανδική και η γερμανική Αρχή έχει ήδη ξεκινήσει έρευνα και ανάλογη έρευνα θα μπορούσαν να κάνουν και 28 Αρχές στην Ε.Ε., όπως επεσήμανε ο επικεφαλής της ολλανδικής Αρχής και πρόεδρος της σχετικής Ομάδας Εργασίας 29 της ΕΕ (έως τις 27 Φεβρουαρίου 2014), Jacob Kohnstamm.

Το Facebook βρίσκεται υπό την επιτήρηση 20ετίας της αμερικανικής αρμόδιας για θέματα απορρήτου αρχής, η οποία κατέγραψε το 2011 Τα Μεγάλα Ψέματα του Facebook.

«Εάν δεν κάναμε συνδρομητικό το WhatsApp, τότε το προϊόν θα ήσασταν εσείς»

Η υπηρεσία του WhatsApp είναι συνδρομητική. Ως στρατηγική επιλογή των δημιουργών του -των Αμερικανικών πρώην στελεχών στην Yahoo, Τζαν Κουμ και Μπράιαν Άκτον- ήταν να μην πωλούν διαφημίσεις, αντλώντας στοιχεία για τον χρήστη (μπορείτε να διαβάσετε την σχετική ανάρτηση με τίτλο «Why do not sell ads«).

Σήμερα, το WhatsApp χρησιμοποιείται από 450 εκατομμύρια χρήστες το μήνα. Η εκπληκτική ταχύτητα με την οποία αυξήθηκε ο αριθμός των χρηστών του αποδίδεται και στο γεγονός ότι η χρήση της υπηρεσίας παρέχεται δωρεάν τον πρώτο χρόνο. Έπειτα, χρεώνεται περίπου 1 δολάριο το χρόνο. Η απουσία ορίου μηνυμάτων είναι φανερό ότι έχει ωθήσει τους χρήστες να προσκαλέσουν τις επαφές τους στο WhatsApp, ώστε να μπορούν να επικοινωνούν πιο οικονομικά από το SMS.

Πάντως, μετά την ανακοίνωση της εξαγοράς, Μαρκ Ζάκερμπεργκ και Ζαν Κιουμ επιμένουν ότι δεν θα αλλάξει τίποτα για τους χρήστες του WhatsApp.

    Ανθή Παναγιωτάκη, @anthi

    In.gr Τεχνολογία

    Sports in

    «Τελικός» για Παναθηναϊκό στην Μπολόνια και στο… βάθος ντέρμπι «αιωνίων»

    Ο Παναθηναϊκός φιλοξενείται (29/3, 21:30) στην έδρα της Βίρτους Μπολόνια για την 32η αγωνιστική της Euroleague με στόχο να διατηρηθεί στην τετράδα και να συνεχίσει στην διεκδίκηση της δεύτερης θέσης.

    Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

    in.gr | Ταυτότητα

    Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

    Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

    Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

    Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

    Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

    ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

    Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

    Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024