Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Θωμάς Τζόκας: Για την επανεκκίνηση της οικονομίας απαιτείται να τονωθεί η ζήτηση στην εσωτερική αγορά

Θωμάς Τζόκας: Για την επανεκκίνηση της οικονομίας απαιτείται να τονωθεί η ζήτηση στην εσωτερική αγορά

Οι διαρθρωτικές αλλαγές, η τόνωση της ζήτησης και η ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, σύμφωνα με τον κ. Θωμά Τζόκα, ιδρυτή και ιδιοκτήτη της συμβουλευτικής εταιρείας Orange Juice Communications.

Οι διαρθρωτικές αλλαγές, η τόνωση της ζήτησης και η ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας, σύμφωνα με τον κ. Θωμά Τζόκα, ιδρυτή και ιδιοκτήτη της συμβουλευτικής εταιρείας Orange Juice Communications.

Μιλώντας στο in.gr ο κ. Τζόκας κάνει λόγο για περίοδο αναδόμησης στο χώρο των παιχνιδιών παγκοσμίως, ενώ εκτιμά πως ο ΟΠΑΠ, μετά την πώληση του, έχει τη δυνατότητα να αναδειχτεί σε περιφερειακό παίχτη στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης. Όσο για τα στελέχη των εταιρειών, εκείνοι που θα τα καταφέρουν στην κρίση είναι αυτοί που θα αναλάβουν καίριες θέσεις στην επόμενη ημέρα.

H αποχώρηση της bwin αλλά και άλλων στοιχηματικών εταιρειών από την Ελλάδα είναι μια εξέλιξη που σχολιάστηκε αρκετά στην αγορά. Για ποιο λόγο ελήφθη αυτή η απόφαση και πώς τη σχολιάζετε;

Η αποχώρηση των περισσότερων εκ των στοιχηματικών εταιρειών οφείλεται στην έλλειψη κανονιστικού πλαισίου για το χώρο του online gaming. Αυτό το γεγονός σε συνάρτηση με την οικονομική κρίση δημιουργεί ένα αρνητικό κλίμα για τις εταιρείες που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στο χώρο του gaming.

Για την bwin ειδικότερα, είναι μία απόφαση που συνάδει με την εμπορική στρατηγική της εταιρείας και την απόφασή της να δώσει έμφαση στις regulated αγορές της Δυτικής Ευρώπης και την προετοιμασία για το άνοιγμα της αμερικανικής αγοράς.

Σίγουρα μία αλλαγή στο κανονιστικό περιβάλλον της Ελλάδας θα μπορούσε να αλλάξει τη στάση της bwin σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά.

Πώς βλέπετε το χώρο του gaming παγκοσμίως;

Η πραγματικότητα είναι ότι διανύουμε μία περίοδο αναδόμησης στο χώρο του gaming, τόσο σε ό,τι αφορά τον τρόπο δραστηριοποίησης, τα προσφερόμενα προϊόντα αλλά και όσο σε ό,τι αφορά τις εταιρείες που θα πρωταγωνιστήσουν στο χώρο. Η αναδόμηση αυτή οφείλεται στους εξής 3 βασικούς παράγοντες:

Α) η διεθνής τάση από .com σε .country: Tο όραμα μιας πανευρωπαϊκής άδειας που θα ήταν ικανή να θέσει καθολικούς ρυθμιστικούς κανόνες (φορολόγηση, προϊόν, διεθνής ρευστότητα για πόκερ κλπ) για όλες τις gaming εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη, φαίνεται ότι δεν μπορεί να εφαρμοστεί στην παρούσα στιγμή, καθώς οι περισσότερες χώρες εφαρμόζουν διαφορετικούς κανόνες σε ό,τι αφορά το νομοθετικό πλαίσιο της αγοράς τους

B) η συγχώνευση και η ενοποίηση πολλών εταιρειών, η οποία έχει στόχο την επίτευξη οικονομίας κλίμακος αλλά και της απαιτούμενης τεχνολογίας και τεχνογνωσίας για να δραστηριοποιηθούν στο χώρο αυτό.

Γ) Επίσης, το κοινό γίνεται ολοένα και πιο απαιτητικό αναζητώντας νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Απόδειξη αυτού είναι η μείωση του ενδιαφέροντος για το πόκερ αλλά και η ανάπτυξη του social gaming σε παγκόσμιο επίπεδο.

Περιφερειακοί players vs global players:

Στο πρόσφατο .com παρελθόν φαινόταν ότι κάποιες μεγάλες εταιρείες όπως η bwin, η pokerstars, η Betfair κ.ά, θα κυριαρχούσαν σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι αλλαγές όμως που ανέφερα παραπάνω δείχνουν ότι είναι απαραίτητη η εξειδίκευση σε συγκεκριμένες αγορές. Και νομίζω ότι μπορούμε να προβλέψουμε τις ζώνες αυτές επιρροής:


Α)Δυτική ή regulated Ευρώπη: οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις χώρες αυτές καλούνται να αναπτύξουν οικονομίες κλίμακος ώστε να αντιπαρέλθουν στην πολύ υψηλή φορολογία. Στις χώρες αυτές είναι απαραίτητο να υπάρχει ορθολογικότερη φορολογική νομοθεσία που να επιτρέπει το επιχειρείν (βλ.αγγλικό μοντέλο)

Β)Ηνωμένες Πολιτείες: εκεί θα δραστηριοποιηθούν κάποιοι από αυτούς που ονομάζουμε σήμερα global players και δραστηριοποιούνται στη Δυτική Ευρώπη σε συνεργασία με παραδοσιακές αμερικάνικες καζίνο εταιρείες. Είναι μια αγορά που έχει υψηλό market entry αλλά παρέχει και υψηλό ROI. Καθοριστικό παράγοντα θα παίξει για την ανάπτυξη της αγοράς και το νομικό περιβάλλον που βρίσκεται σε στάδιο μορφοποίησης.

Γ)Ασία και αναδυόμενες αγορές: είναι μία αγορά με υψηλούς ρυθμούς οργανικής ανάπτυξης, μη ρυθμισμένο κανονιστικό και νομικό περιβάλλον. Η εκτίμησή μου είναι ότι πολύ σύντομα θα δούμε εταιρείες να δραστηριοποιούνται με μεγάλη επιτυχία στις ασιατικές και μόνο αγορές διότι απαιτούνται προσαρμοσμένες στοιχηματικές υπηρεσίες βασισμένες στα θέλω της ασιατικής αγοράς.

Δ)Ανατολική Ευρώπη: είναι η μοναδική περιοχή στην Ευρώπη στην οποία παρατηρείται οργανική ανάπτυξη σε όλες τις κατηγορίες παιγνίων : casino, poker, sports, bingo, online & offline. Το γεγονός ότι οι περισσότερες εταιρείες, αυτές που αποκαλούμε σήμερα global players, παρατηρούμε είτε να αποσύρονται είτε να προχωρούν σε τακτικές milking των αγορών, δημιουργεί επενδυτικές ευκαιρίες για εταιρείες που έχουν άρτια προϊόντα αλλά κυρίως εμπειρία σε τοπικό επίπεδο.

Μετά την πώληση του ΟΠΑΠ, η αγορά των παιγνίων στην Ελλάδα περνά σε μια νέα φάση. Πώς σχολιάζετε την αποκρατικοποίηση και πώς θα μπορούσε να λειτουργήσει προς όφελος της χώρας αλλά και της αγοράς;

Πιστεύω ότι η πώληση του ΟΠΑΠ μπορεί να λειτουργήσει σαν καταλύτης στο χώρο της ανάπτυξης της αγοράς των τυχερών παιγνίων στην ελληνική αγορά. Είναι βέβαιο ότι επενδύσεις θα έρθουν στην Ελλάδα με την προϋπόθεση ότι το νομικό και φορολογικό καθεστώς θα προσφέρει τις απαραίτητες συνθήκες για να γίνει αυτό. Ο ΟΠΑΠ σαν εταιρεία έχει τεράστια δυναμική σε ό,τι αφορά τις προσφερόμενες υπηρεσίες στο εμπορικό του δίκτυο στην Ελλάδα , δυνατότητες ανάπτυξης στο online, αρκεί να προσφέρει ανταγωνιστικά προϊόντα και υπηρεσίες. Ο ΟΠΑΠ έχει τη δυνατότητα να αναδειχτεί σε περιφερειακό παίχτη στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης, είτε με την ανάδειξη του offline δικτύου καταστημάτων είτε στο χώρο του online.

Με δεδομένη την εμπειρία σας, ως μέλος διοικητικού συμβουλίου πολυεθνικής εταιρείας, έχει αλλάξει η εικόνα της Ελλάδας και των στελεχών της στο εξωτερικό τους τελευταίους 12 μήνες;

Η οικονομική συγκυρία αλλά και η αρνητική δημοσιότητα από τα διεθνή ΜΜΕ είχαν άμεσο αντίκτυπο στη φήμη των Ελλήνων μάνατζερ που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό. Τα στελέχη που κατάφεραν να διοικήσουν τις εταιρείες τους σε περίοδο κρίσης θα θεωρηθούν ικανά να αναλάβουν αντίστοιχους και ευρύτερους ρόλους σε πολυεθνικές εταιρείες. Όπως γνωρίζετε άλλωστε το επιχειρείν σε περίοδο κρίσης δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο.

Η πρόσφατη κρίση στην Κύπρο έχει επηρεάσει τα επενδυτικά σχέδια των πολυεθνικών εταιρειών για τη χώρα αλλά και για την Ελλάδα;

Η διαχείριση της τραπεζικής κρίσης στην Κύπρο έχει προκαλέσει ανασφάλεια στους αποταμιευτές οι οποίοι εσχάτως ονομάζονται επενδυτές. Η ανασφάλεια αυτή είναι έκδηλη στις περισσότερες από τις χώρες του Νότου. Η εύρυθμη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος είναι απαραίτητος όρος για το επιχειρείν.

Πιστεύω ότι η Κύπρος μπορεί με τους κατάλληλους χειρισμούς να επανακτήσει μέρος του ρόλου της σαν τραπεζικό κέντρο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Για να γίνει αυτό είναι απαραίτητο να ομαλοποιηθεί το τραπεζικό σύστημα και ο ρόλος της Τράπεζας Κύπρου. Η Κύπρος έχει τη δυνατότητα να προσφέρει αξιόπιστες τραπεζικές και εμπορικές υπηρεσίες σε εταιρείες που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Θεωρείτε εφικτή την αλλαγή του επιχειρηματικού κλίματος στην Ελλάδα; Αν ναι, τι πρέπει να γίνει ώστε να επανεκκινηθεί η οικονομία;

Είναι απαραίτητο να προχωρήσουν σε ταχύτερο ρυθμό οι διαρθρωτικές αλλαγές. Ειδικότερα αυτές που καθορίζουν το φορολογικό καθεστώς με βάθος δεκαετίας, τις εργασιακές σχέσεις και τη μείωση της γραφειοκρατίας, αλλά και την ανάπτυξη και διαφάνεια σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις. Για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας απαιτείται να τονωθεί η ζήτηση στην εσωτερική αγορά, ενώ παράλληλα χρειάζεται ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας Ελλήνων μικρών και μεσαίων επιχειρηματιών μέσα από τη δημιουργία κινήτρων, φορολογικών ελαφρύνσεων και επιδοτήσεων. Χωρίς την τόνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας της εσωτερική αγοράς, η ανάπτυξη της οικονομίας δεν μπορεί να είναι παρά ασθενική.

in.gr

Sports in

Σάλος με τον Ρούντιγκερ: Αντιδράσεις για ποστάρισμά του που παραπέμπει σε… ISIS

Ο Αντόνιο Ρούντιγκερ έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις με ένα ποστάρισμά του με αφορμή το Ραμαζάνι.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024