36

Μια νέα δοκιμή πρόσκρουσης φαίνεται να επιβεβαιώνει ότι η καταστροφή του Columbia κατά την επανείσοδό του στην ατμόσφαιρα προκλήθηκε από ένα κομμάτι μονωτικού αφρού που προσέκρουσε στην αριστερή πτέρυγα κατά την εκτόξευση και προκάλεσε ρήγμα.

Τη Δευτέρα, οι ερευνητές της επιτροπής διερεύνησης για τα αίτια του ατυχήματος πραγματοποίησαν αναπαράσταση της πρόσκρουσης.

Ένα πιστόλι πεπιεσμένου αζώτου εκτόξευσε κομμάτι αφρού βάρους 750 γραμμαρίων σε τμήμα πτέρυγας που αφαιρέθηκε από το Atlantis, με ταχύτητα μεγαλύτερη από 850 χιλιόμετρα την ώρα.

Ο αφρός άνοιξε μια τρύπα διαμέτρου 40 εκατοστών στην ενισχυμένη με ανθρακόνημα πτέρυγα. Η πρόσκρουση ήταν τόσο βίαιη ώστε ο φακός από μια δημοσιογραφική κάμερα πετάχτηκε από τη θέση του και τα 100 άτομα που παρευρίσκοταν άρχισαν να αναφωνούν.

Σύμφωνα με τον Σκοτ Χάμπαρντ, μέλος της επιτροπής, η έβδομη και τελευταία δοκιμή πρόσκρουσης προσέφερε το πλέον αξιόπιστο πειστήριο για την επιβεβαίωση της αρχικής θεωρίας για το ατύχημα.

«Γνωρίζουμε τώρα ότι σχεδόν σίγουρα υπήρχε ρήγμα της τάξης των 25 εκατοστών σε διάμετρο» ανέφερε ο Χάμπαρτ. «Εδώ είναι 40 εκατοστά» συνέχισε, και τόνισε ότι οι αστροναύτες θα ήταν αδύνατον να επιδιορθώσουν μια τόσο εκτεταμένη βλάβη.

Οι προηγούμενες δοκιμές πραγματοποιήθηκαν σε τμήματα από υαλόνημα και σύνθετο υλικό άνθρακα από το πρωτότυπο του διαστημικού λεωφορείου Enterprise.

Οι κάμερες που βιντεοσκοπούσαν την εκτόξευση του Columbia το Φεβρουάριο κατέγραψαν την αποκόλληση του μονωτικού αφρού από μια δοκό στήριξης στην εξωτερική δεξαμενή του σκάφους και την συντριβή του στο πίσω, κάτω μέρος της αριστερής πτέρυγας.

Κατά την επανείσοδο του διαστημικού λεωφορείου στην ατμόσφαιρα, υπέρθερμα αέρια εισήλθαν στο εσωτερικό του φτερού και το κατέστρεψαν, με αποτέλεσμα ολόκληρο το σκάφος να διαλυθεί και να παρασύρει στο θάνατο επτά αστροναύτες.

Εκπρόσωπος της επιτροπής αρνήθηκε να απαντήσει σε ερώτηση για το αν θα ήταν δυνατόν να εντοπιστεί η τρύπα από κατασκοπευτικούς δορυφόρους όταν το σκάφος βρισκόταν σε τροχιά.

Οι προκαταρκτικές συστάσεις της επιτροπής προς τη NASA είναι να βελτιώσει την ευκρίνεια της βιντεοσκόπησης κατά τις εκτοξεύσεις, να χρησιμοποιεί στρατιωτικούς δορυφόρους για να παρακολουθεί τα διαστημικά λεωφορεία σε τροχιά, να ξεκινήσει νέους ελέγχους των υλικών της πτέρυγας και να αναπτύξει πρόγραμμα ελέγχου και επισκευής του σκάφους σε τροχιά από τους ίδιους τους αστροναύτες.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,Associated Press

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr