Πέμπτη 26 Οκτωβρίου 2017, 12:12

in.gr » Ψυχαγωγία » Θέατρο -Χορός

Kafka's Freaks: Τα «φρικιά» του Κάφκα ζωντανεύουν ξανά

Μαρία Πετροπούλου
Ο Φραντς Κάφκα είναι διαχρονικός. Οι αξίες των έργων του παραμένουν ακλόνητες στο χρόνο και «σημαδεύουν» τον κάθε άνθρωπο διαφορετικά κάθε φορά.

Αυτό ακριβώς πιστεύει ο Νικόλας Βαγιονάκης για τον κορυφαίο λογοτέχνη και για το λόγο αυτό αποφάσισε να ασχοληθεί εκτενώς με τα έργα του, ανεβάζοντας την παράσταση Kafka's Freaks.

«Πρόκειται για μια ζωντανή παράσταση, που δε σταματά να εξελίσσεται. Ο συγγραφέας, δε, είναι ανεξάντλητος» τονίζει στο in.gr ο Νικόλας Βαγιονάκης, με αφορμή την παράστασή του, που ανεβαίνει ξανά στο Θέατρο Φούρνος για έξι μόνο παραστάσεις.

Ο κ. Βαγιονάκης αποκαλεί το έργο «παιδί του», και πώς να μην είναι, άλλωστε, αφού ο ίδιος ερμηνεύει τρία πλάσματα που «ξεπηδούν» από τις σελίδες του Κάφκα, ενώ έχει συνθέσει, διασκευάσει και σκηνοθετήσει την παράσταση.

Ο ηθοποιός επέλεξε να ασχοληθεί με τρία πλάσματα, τρία «φρικιά», από τα έργα «Αναφορά σε μια Ακαδημία», «Καλλιτέχνης της πείνας» και το έργο-ορόσημο «Μεταμόρφωση» και να τα κάνει δικά του. Κάθε φορά που ερμηνεύει, εξελίσσεται και ο ίδιος, κάνει βήματα προς την ωριμότητά του και την αυτογνωσία του.

«Η αυτογνωσία είναι ελευθερία. Είναι να συνειδητοποιείς ποιος είσαι και από πού προέρχεσαι. Πώς θα διεκδικήσεις κάτι, αν δεν ξέρεις από πού προέρχεσαι;»

Αυτός είναι και ο ορισμός της ευτυχίας, σύμφωνα με τον ίδιο. Να συμφιλιώνεται κανείς με τον εαυτό του και κατά συνέπεια με τον περίγυρο, να αγαπήσει το εαυτό του και να ξέρει τι θέλει.

«Τα έργα του Κάφκα αντιπροσωπεύουν ένα προσωπικό μας οδοιπορικό» είχε δηλώσει παλαιότερα στο in.gr, ενώ είχε εξηγήσει ότι ο λόγος που ονόμασε την παράσταση Freaks είναι γιατί οποιαδήποτε οντότητα ή πλάσμα έχει έναν άλλο τρόπο προσέγγισης της δικής του πραγματικότητας και αψηφά τους κανόνες του κοινωνικού συστήματος στο οποίο εντάσσεται, θεωρείται αλλόκοτος». Είναι «δυσμορφικός» για τους άλλους. «Αυτή η ‘δυσμορφία’ προκαλεί διάφορα συναισθήματα. Συναισθήματα φόβου, απομόνωσης. Και εκεί μπαίνουν οι τρεις ήρωες της παράστασής μου, δεν είναι τυχαία η επιλογή μου».

Το πρώτο διήγημα, στο οποίο κάνει αναφορά ο καλλιτέχνης είναι η «Αναφορά σε μια Ακαδημία». Δεν είναι τυχαίο ότι ο Κάφκα χρησιμοποιεί τον πίθηκο. Είναι ένα πλάσμα πολύ κοντά στον άνθρωπο. Συμβολίζει την απόλυτη αγνότητα, την απόλυτη ελευθερία.

Έπειτα, ο «Καλλιτέχνης της πείνας». Μια ανθρώπινη και διαφορετική φωνή που ασκεί γοητεία, γιατί λέει δε χρειάζεται όλη αυτή η υπερβολή και η σπατάλη για να είσαι ευτυχισμένος. Ο «καλλιτέχνης της πείνας» γίνεται απειλή, δείχνει πρότυπα που δε βολεύουν και η φωνή του αρχίζει να «ακούγεται».

Τέλος, ο Γκρέγκορ Σάμσα, της «Μεταμόρφωσης». Είναι εσωτερική η μεταμόρφωση. Αφού συνειδητοποιεί ότι όλη του η ζωή είναι το αποτέλεσμα ενός κοινωνικού συμβιβασμού, από τον οποίο φοβάται να αποδεσμευτεί, τελικά αλλάζει, λυτρώνεται και αρχίζουν να φοβούνται οι άλλοι.

«Παίζοντας κάθε φορά, ‘μπαίνω’ εκ νέου στα πλάσματα αυτά. Δεν υποδύομαι πια, γίνομαι. Εισπράττω μια απίστευτη ενέργεια και από το κοινό, γιατί η παράσταση δεν είναι κονσέρβα. Κάθε φορά είναι μια άλλη συνθήκη, δοκιμασία, ενώ αυτό που συμβαίνει με το κοινό είναι μαγικό».

Το Kafka’s Freaks ανεβαίνει στο Θέατρο Φούρνος για τρίτη χρονιά, για έξι μόνο παραστάσεις, ενώ έχει παιχτεί σε Θεσσαλονίκη, Σύρο και Βόλο. Επίσης, έχει «ταξιδέψει» και στο Λονδίνο, στο Lost Theatre.

Μετά τον Κάφκα, ο Νικόλας Βαγιονάκης θα παρουσιάσει το Wilson & Wilson, ένα έργο του Έντγκαρ Άλαν Πόε. Αφού ολοκληρωθεί ο κύκλος της παράστασης, τα δύο έργα θα ανέβουν στο Λονδίνο.

Πληροφορίες
Από 3 Νοεμβρίου και κάθε Παρασκευή, για έξι παραστάσεις
Θέατρο Φούρνος, Μαυρομιχάλη 168, τηλ. 210 6460748
Τι παίζει τώρα Ταινίες της ημέρας