Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Ηλίας Καρελλάς: «Προβληματίζομαι για την έλλειψη σοβαρότητας από ορισμένους νέους καραγκιοζοπαίκτες»

Ηλίας Καρελλάς: «Προβληματίζομαι για την έλλειψη σοβαρότητας από ορισμένους νέους καραγκιοζοπαίκτες»

Με αφορμή το δεύτερο ανέβασμα του «Ερωτόκριτου» μετά από 7 χρόνια που πρωτοπαρουσιάστηκε, το in.gr μιλά με τον καραγκιοζοπαίκτη Ηλία Καρελλά, για τις παραστάσεις που παρουσιάζει ο Θίασος Ηλία Καρελλά, για τον Καραγκιόζη, τη μαγεία του θεάτρου σκιών...

Με αφορμή το δεύτερο ανέβασμα του «Ερωτόκριτου» μετά από 7 χρόνια που πρωτοπαρουσιάστηκε, το in.gr μιλά με τον καραγκιοζοπαίκτη Ηλία Καρελλά, για τις παραστάσεις που παρουσιάζει ο Θίασος Ηλία Καρελλά, για τον Καραγκιόζη, τη μαγεία του θεάτρου σκιών, τους νέους καραγκιοζοπαίκτες αλλά και για το μέλλον του θεάτρου σκιών στη χώρα μας.

Ο ίδιος από το 1996 έχει δημιουργήσει το Θίασο Ηλία Καρελλά που πραγματοποιεί παραστάσεις θεάτρου σκιών. Από το 2002 πρωτοπορεί και παρουσιάζει παραστάσεις για παιδιά και νέους όπου συνυπάρχουν αρμονικά επί σκηνής, ο ηθοποιός, η σκιά, η κούκλα, η μάσκα και η ζωντανή μουσική. Επίσης ο Θίασος πραγματοποιεί παραστάσεις και για ενήλικο κοινό.

Συνέντευξη: Πάνος Βασιλάκης

Πείτε μου πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το θέατρο σκιών, τι σπουδές έχετε κάνει, αλλά και ποιους δασκάλους είχατε;

Άρχισα να παίζω με τις σκιές, όταν ήμουν πολύ μικρός κι όλα γύρω μου τότε φάνταζαν μικρά. Οι άνθρωποι, οι υποχρεώσεις, τα προβλήματα, ήταν όλα μικρά σαν τις σκιές, σαν τον μικρό φωτισμένο μπερντέ της γειτονιάς. Μεγαλώνοντας εγώ, μεγάλωσαν και όλα γύρω μου. Οι υποχρεώσεις, τα προβλήματα, τα συμφέροντα, ήταν όλα μεγάλα. Έτσι, το μόνο που θύμιζε την όμορφη εκείνη μικρή εποχή ήταν αυτός ο θίασος των σκιών… Με δάσκαλό μου το Θανάση Σπυρόπουλο και μετά τις σπουδές μου στη Σχολή Σταυράκου, γνωρίζοντας, παράλληλα, τον Ευγένιο Σπαθάρη, προσπάθησα και προσπαθώ να ταξιδεύω το κοινό μου σε έναν άλλο κόσμο, μικρό μα τόσο όμοιο με αυτό τον μεγάλο που ζούμε.

Τι είδους παραστάσεις παρουσιάζει ο Θίασος Ηλία Καρελλά και ποιο είναι το χαρακτηριστικό των παραστάσεων αυτών;

Όπως και στις προηγούμενες παραγωγές για παιδιά, έτσι και στον «Ερωτόκριτο» η ζωντανή παραδοσιακή μουσική, τα παραδοσιακά τραγούδια και οι σκοποί από όλη την Ελλάδα, αποτελούν ένα από τα κυριότερα εκφραστικά μέσα των παραστάσεών μας. Το κοινό που έρχεται κάθε Κυριακή στην παράσταση μαγεύεται από τις διαχρονικές μελωδίες της παράδοσής μας, οι οποίες σε συνδυασμό με τη χρήση και άλλων μέσων δραματοποίησης, όπως η μάσκα, η κούκλα και το θέατρο σκιών, δημιουργούν ένα μοναδικό σκηνικό αποτέλεσμα.

Μιλήστε μου για την παράσταση «Ερωτόκριτος» (τι θα παρακολουθήσουν τα παιδιά;) αλλά και για τη συνεργασία σας με την Αρετή Κετιμέ;

Το αριστούργημα της κρητικής λογοτεχνίας ζωντανεύει με σκιές, κούκλες και ηθοποιούς σε μια παράσταση, όπου το σαντούρι συναντά τη λύρα, το λαούτο, τη μαντούρα, το νταούλι, το μαντολίνο, την κιθάρα, το βιολί και το ούτι. Με την Αρετή Κετιμέ συνεργαστήκαμε πρώτη φορά τα περσινά Χριστούγεννα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Όταν σκέφτηκα το δεύτερο ανέβασμα του Ερωτόκριτου μετά από 7 σχεδόν χρόνια, στο μυαλό μου ήρθε αμέσως η Αρετή. Μια φρέσκια παρουσία κοντά στο παιδικό κοινό, μια άριστη μουσικός, που από άλλο μετερίζι κάνει ό,τι και εγώ. Παντρεύει το παραδοσιακό στοιχείο με τη σύγχρονη αισθητική.

Έχετε σκηνοθετήσει παραστάσεις και για ενήλικες. Πόσο δύσκολο είναι να ανεβάσετε μια παράσταση για παιδιά;

Το παιδικό κοινό είναι ίσως το δυσκολότερο. Οι μικροί θεατές εκφράζονται και αντιδρούν την ώρα της παράστασης, είναι οι πιο σκληροί κριτές. Το μεγάλο στοίχημα, λοιπόν, είναι να καταφέρει κανείς, ειδικά σήμερα, να καθηλώσει αυτούς τους λιλιπούτειους θεατές με μόνο του όπλο την ίδια την παράσταση. Προσπαθώ να φτιάχνω τις παραστάσεις μου για παιδιά, όπως θα σκηνοθετούσα μια παράσταση ενηλίκων.

Το θέατρο σκιών ανά τα χρόνια βλέπετε να έχει μία φθίνουσα πορεία;

Τα τελευταία χρόνια με τη στροφή της κοινωνίας προς τις παραδοσιακές αξίες και τα πιο αυθεντικά πράγματα, ενδεχομένως και λόγω της κρίσης, το ελληνικό θέατρο σκιών αναβιώνει.

Νέοι καραγκιοζοπαίκτες βλέπετε να βγαίνουν;

Πανελλαδικά μετράμε αρκετούς καλλιτέχνες του καραγκιόζη, πολλοί απ’ αυτούς νέοι ερασιτέχνες και κάποιοι επαγγελματίες. Το παρήγορο είναι πως αυτό το είδος θεάτρου συνεχίζει να εμπνέει και να συγκινεί παρά την απουσία μόνιμων θεάτρων και μεγάλων μαστόρων του είδους όπως ο Ευγένιος Σπαθάρης, ο Μάνθος Αθηναίος κ.α. Ο προβληματισμός μου είναι η έλλειψη σοβαρότητας και συνέπειας από ορισμένους νέους καραγκιοζοπαίκτες, που θεωρούν το θέατρο σκιών μια απλή υπόθεση και μια φθηνή παραγωγή ενώ πρόκειται για ένα από τα δυσκολότερα είδη θεάτρου.

Η κρίση σάς έχει επηρεάσει; Από μεριά σας έχετε κάνει κάτι για να προσελκύσετε τον κόσμο;

Η κρίση έχει επηρεάσει τους πάντες, συνεπώς και το θέατρο. Πέραν από ειδικές κινήσεις κοινωνικής ευθύνης, ειδικές τιμές για ανέργους και προσφορές εισιτηρίων, πολιτική μου είναι καμία απολύτως έκπτωση στην ποιότητα και στο αποτέλεσμα στη σκηνή.

Έχετε συνεργαστεί κατά καιρούς με διάφορα μουσικά σχήματα. Πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της μουσικής στις παραστάσεις σας;

Έχω συνεργαστεί με γνωστά μουσικά σχήματα με έντεχνο, παραδοσιακό και μοντέρνο ήχο, χρησιμοποιώντας τραγούδια και σκοπούς από το ρεπερτόριο και τη δισκογραφία τους, αλλά διασκευάζοντας επί σκηνής και τις πιο κλασσικές μελωδίες του παραδοσιακού καραγκιόζη. Η συνοδεία της μουσικής στο ελληνικό θέατρο σκιών αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της δραματουργίας του. Ανάλογα, το ίδιο πιστεύω και για το παιδικό θέατρο. Για παράδειγμα, φέτος στον «Ερωτόκριτο», μέσα από μια παιδική παράσταση, οι μικροί θεατές γνωρίζουν τραγούδια και μελωδίες, που δεν θα είχαν την ευκαιρία να τις συναντήσουν εύκολα κάπου.

Το θέατρο σκιών είναι ένα είδος θεάτρου που έχει έρθει στην Ελλάδα από το εξωτερικό. Φαντάζομαι ότι παρακολουθείτε την πορεία του. Υπάρχουν κάποιες ομάδες που ξεχωρίζουν αυτή την περίοδο;

Ναι φυσικά το παρακολουθώ, καθώς υπάρχουν πολύ καλές ομάδες στο εξωτερικό. Στην Αμερική υπάρχει η πολύ γνωστή ομάδα Shadow Light Productions που κάνει παραστάσεις χρησιμοποιώντας σκιές όχι μόνο από φιγούρες, αλλά και από ανθρώπινα σώματα και αντικείμενα, εντάσσοντας στις παραστάσεις τους και βιντεοπροβολές. Πολύ καλές παραστάσεις γίνονται και στην Ευρώπη, όπως για παράδειγμα στην Ιταλία. Υπάρχουν, αντίστοιχα, και παραδοσιακά θέατρα σκιών, όπως είναι φυσικά το τούρκικο θέατρο σκιών που έχει μεγάλες ομοιότητες με το ελληνικό. Εκεί όμως θα λέγαμε ότι είναι λίγο πιο μουσειακά τα πράγματα.

Στις παραστάσεις Καραγκιόζη που ανεβάζετε, προσπαθείτε να διατηρήσετε τον παραδοσιακό χαρακτήρα του, ή θέλετε να δώσετε κάτι πιο φρέσκο, κάτι πιο μοντέρνο;

Εδώ και 18 χρόνια που ασχολούμαι επαγγελματικά με το ελληνικό θέατρο σκιών, προσπαθώ μέσα από τις παραστάσεις μου να στοχεύω στο σύγχρονο και στο επίκαιρο. Με κύριο άξονα το παραδοσιακό θέατρο σκιών, χρησιμοποιώντας τη μαγεία της σκιάς και τη δύναμη του λόγου, προσπαθώ να συνεχίσω την πανάρχαια αυτή τέχνη δημιουργώντας νέες παραστάσεις με καινούριες φόρμες, ώστε τα πιο σημαντικά πράγματα να μπορούν να ειπωθούν στο σήμερα μέσα από αυτό το απλό και όμορφα στυλιζαρισμένο είδος θεάτρου. Ανήκω στη γενιά των Καραγκιοζοπαικτών, που δεν θέλουμε να έχει μόνο παρελθόν αλλά ελπίζουμε και προσπαθούμε για το μέλλον του Καραγκιόζη. Θέλουμε να είναι ένα κομμάτι του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού και αγωνιζόμαστε να μην μείνει στο μουσείο κόντρα στην αδιαφορία και άγνοια της Πολιτείας γι ’αυτό το ξεχωριστό είδος θεάτρου.

Ποιο είναι το όραμά σας για το μέλλον του θεάτρου σκιών στην Ελλάδα;

Θα ήθελα το θέατρο σκιών να πάρει τη θέση που του αξίζει, τόσο από την πλευρά της πολιτείας όσο και από την πλευρά του κοινού. Να έρθει σε έναν ισότιμο διάλογο με τα άλλα είδη θεάματος ή μικροθεάματος, όπως είναι το κουκλοθέατρο και η μαριονέτα. Αλλά για να γίνει αυτό, χρειάζονται πολλές προσπάθειες, επιμονή, υπομονή, και αγάπη για το θέατρο σκιών. Πρέπει να λείψει η προχειρότητα. Ο Καραγκιόζης είναι μια μικρή, αλλά όχι φθηνή παραγωγή. Χρειάζονται χρήματα, να είναι στο σήμερα και πάνω απ’ όλα χρειάζεται πολύ μεράκι. Μπορούν να γίνουν πάρα πολλά πράγματα ούτως ώστε να δει ο κόσμος πόσο μαγική είναι η σκιά και πόσο εύκολα μπορεί κάποιος να ονειρεύεται με τις σκιές. Για όλα αυτά, άλλωστε, αγωνίζομαι και από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του ιστορικού Πανελλήνιου Σωματείου Θεάτρου Σκιών.

Μπορείτε να μου πείτε αν ετοιμάζετε κάτι στο άμεσο μέλλον;

Εκτός από την περιοδεία μου στα σχολεία της Αττικής με την παράσταση «Ένα σπίτι σκιές» και παραστάσεις για ενήλικο κοινό, που τώρα ετοιμάζω, ο ερχόμενος Δεκέμβριος θα μας βρει με την παράσταση «Ο Καραγκιόζης και το θαύμα των Χριστουγέννων» παρέα με τους μοναδικούς KOMPANΙA και τα ανατρεπτικά Ημισκούμπρια στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Link:
http://thiasoskarella.weebly.com/
https://www.facebook.com/ilias.karellas
https://www.facebook.com/pages/Ilias-Karellas-Theater-Company/171002449595548
http://thiasoskarella.weebly.com/


entertainment.in.gr

Sports in

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Παρασκευή 29 Μαρτίου 2024