Πέμπτη 25 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Τα βραβεία της 10ης Διεθνούς Συνάντησης Αρχαιολογικής Ταινίας

Τα βραβεία της 10ης Διεθνούς Συνάντησης Αρχαιολογικής Ταινίας

...

Με την απονομή των βραβείων, που λόγω της εξαιρετικά υψηλής ποιότητας των ταινιών ήταν διπλά ανά κατηγορία, αλλά και με ειδικές μνείες, ολοκληρώθηκε η 10η Διεθνής Συνάντηση Αρχαιολογικής Ταινίας του Μεσογειακού Χώρου που πραγματοποιήθηκε στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος.

Τα βραβεία απένειμαν η πρόεδρος της κριτικής επιτροπής (και του φεστιβάλ ΑΓΩΝ), Μέμη Σπυράτου, σκηνοθέτης, καθώς και τα μέλη Tony Coe, ανεξάρτητος παραγωγός-σκηνοθέτης, Nικόλαος Kαλτσάς, πρώην διευθυντής του Eθνικού Aρχαιολογικού Mουσείου, Δημήτρης Κομνηνός, σκηνοθέτης και Διονύσης Πετρουτσόπουλος, διευθυντής φωτογραφίας.

Το Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής (Grand Prix) απονεμήθηκε στις ταινίες:

«Σώζοντας το Mes Aynak», σε σκηνοθεσία Brent Huffman, παραγωγής Brent Huffman, Xiaoli Zhou, Zak Piper (ΗΠΑ). Η ταινία επισημαίνει το σημαντικό ρόλο της αρχαιολογίας. Δεν αναφέρεται σε κάποιο αρχαίο πολιτισμό χαμένο κάπου στον χρόνο αλλά για το πως η αρχαιολογία, η πολιτική, η οικονομία, ο ιμπεριαλισμός, η τρομοκρατία και η πολιτιστική ταυτότητα συγκρούονται στο «εδώ και τώρα». Το «Σώζοντας το Mes Aynak» είναι Αρχαιολογία στην πρώτη γραμμή.

«Πέτρα, η πρωτεύουσα της ερήμου», σε σκηνοθεσία Olivier Julien, παραγωγής ZED(Γαλλία). Η σκηνοθεσία, το σενάριο, η φωτογραφία, η αρχαιολογική έρευνα και τεκμηρίωση, καθώς και οι πρωτότυπες ιδέες της ενώνονται για να δημιουργήσουν ένα εκπληκτικό πορτρέτο της Πέτρας και των μυστηριωδών κατοίκων της -των Ναβαταίων.

Παράλληλα, τιμήθηκαν οι εξής ταινίες ανά κατηγορία:

Ενάλιας Αρχαιολογίας «Francesco Alliata»

Ειδική Mνεία στην ταινία «Ο Θησαυρός της σπηλιάς του Χαν», σε σκηνοθεσία Philippe Axell, παραγωγής Axell Communication (Βέλγιο). Η υποβρύχια έρευνα αποκάλυψε απρόσμενα χρυσά στολίδια, χάλκινα τσεκούρια και σπαθιά, καρφίτσες, αγγεία και πολυάριθμα άλλα αντικείμενα, καθιστώντας τη σπηλιά του Χαν μια από τις πιο σημαντικές τοποθεσίες της Χάλκινης Εποχής στην Ευρώπη.

Το Βραβείο Ενάλιας Αρχαιολογίας απονεμήθηκε στην ταινία «Υποβρύχιο Περσέας», σε σκηνοθεσία Αντώνη Δελαπόρτα, παραγωγής Βασίλη Μεντόγιαννη (Ελλάδα). Μέσα σε 17 μόλις λεπτά, υποβρύχιες λήψεις, δραματοποιημένες ανασυνθέσεις, και απλά ασπρόμαυρα σκίτσα ξαναφέρνουν στη ζωή τη βύθιση του βρετανικού υποβρυχίου Περσέας, αποκαλύπτοντας την ανθρώπινη ιστορία του μοναδικού επιζώντα, John Capes.

Εκπαιδευτικής Ταινίας – Βραβείο περιοδικού «Αρχαιολογία και Τέχνες»

Ειδική Μνεία στην ταινία «Η αυγή των Ετρούσκων», σε σκηνοθεσία Corrado Re, παραγωγής Istituto per i beni artistici, culturali e naturali della regione Emilia-Romagna (Ιταλία). Δραματοποιημένες σκηνές, αρχαιολογικά και ιστορικά δεδομένα μας διαφωτίζουν ως προς την κατανόηση του πολιτισμού και της καθημερινής ζωής των Ετρούσκων.

Το Βραβείο Εκπαιδευτικής Ταινίας απονεμήθηκε εξίσου:

Στην ταινία «Οι εμπειρογνώμονες της αρχαιολογίας», σε σκηνοθεσία Pierre-Emmanuel Lyet, παραγωγής Doncvoila (Γαλλία). Σε αυτές τις διασκεδαστικές και ενημερωτικές ταινίες, τα κωμικά κινούμενα σχέδια και οι σύντομες πληροφορίες κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών (και όχι μόνο), για πέντε ιστορικές περιόδους μέσα σε ελάχιστα λεπτά.

Επίσης, στην ταινία «Καλουπώνοντας το πρωτότυπο. Ο πολεμιστής του Ριάτσε», σε σκηνοθεσία Elli Kriesch, παραγωγής Bayerisches Fernsehen (Γερμανία). Η ταινία εξερευνώντας τεχνικά και καλλιτεχνικά θέματα αναδημιουργεί παραστατικά μπρος στα μάτια μας ένα πιστό αντίγραφο του φημισμένου αγάλματος και μάλιστα με τα αυθεντικά του χρώματα.

Βραβείο Πρωτοτυπίας

Ειδική μνεία στην ταινία «Off History», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Selini Halvadaki (Δανία). Η έρευνα της ιστορίας ενός κτηρίου που έμεινε ατελείωτο και η παρακολούθηση ένα παιχνίδι οπτικών ελιγμών σχετικά με την τεκμηρίωση της ύπαρξής του, διευρύνουν την αντίληψή μας για τη μνήμη.

Το Βραβείο Πρωτοτυπίας απονεμήθηκε στην ταινία «Ένα γιγάντιο παζλ: η επικούρειος επιγραφή του Διογένη στα Οινόανδα», σε σκηνοθεσία Nazim Guveloglu, παραγωγής Middle East Technical University (Τουρκία). Η ταινία, βασισμένη σε κείμενα επιγραφών του Διογένη, ξεφεύγει από τη στενή αρχαιολογική οπτική και μας οδηγεί στην εμπειρία της καθημερινής ζωής στην αρχαιότητα με όχημα τη φιλοσοφική σκέψη του Διογένη και του Επίκουρου.

Βραβείο Φωτογραφίας.

Ειδική μνεία στις ταινίες:

«Με τη ματιά του Cro-Magnon» του Marc Azema– «Όταν ο Homo Sapiens έφτιαχνε τις ταινίες του», των Marc Azema και Pascal Cuissot (Γαλλία) γιατί ο φακός καταφέρνει να αποδώσει το ζωντανό δυναμισμό της ζωγραφικής των σπηλαίων,εικόνες που κανείς μπορεί να διακρίνει μόνο με δάδα και υπό τη λάμψη της φλόγας.

Επίσης, στην «Κυπριακή Μεσαιωνική Εφυαλωμένη Κεραμεική», σε σκηνοθεσία Πασχάλη Παπαπέτρου, παραγωγής Anadysis Films για τη φωτογραφία που καταφέρνει να αποδώσει την ευαισθησία και τη φωτεινότητα αυτών των εκπληκτικών κεραμικών.

Το Βραβείο Φωτογραφίας απονεμήθηκε στην ταινία «Δραπετεύοντας από τη Ρίγα», σε σκηνοθεσία Davis Samaris, παραγωγής Mistrus Media (Λετονία). Η ταινία με αιρετική χρήση εικαστικών μέσων, σύνθεση κάδρου και φωτισμό αποδεικνύει πως η φωτογραφία δεν είναι απλώς αποτύπωση εικόνων αλλά δημιουργία της απαραίτητης ατμόσφαιρας που υποστηρίζει και αναδεικνύει όλη την ταινία.

Βραβείο Σεναρίου – Βραβείο Υπουργείου Πολιτισμού

Ειδική μνεία στην ταινία «Κλεμμένοι Πολεμιστές», σε σκηνοθεσία και παραγωγή Wolfgang Luck (Γερμανία). Η ταινία αποκρυπτογραφεί τα σκοτεινά μονοπάτια του διεθνούς παράνομου εμπορίου αρχαιοτήτων τιμώντας τη δίκαιη διεκδίκηση των νόμιμων κατόχων ενός αγάλματος από το ναό Χμερ στην Καμπότζη, η οποία αναγνωρίζεται και τελικά το άγαλμα επιστρέφει στην πατρίδα του.

Το Βραβείο Σεναρίου απονεμήθηκε στην ταινία «Τα γυναικεία», σε σκηνοθεσία Lorenzo Daniele, παραγωγής Fine Art Produzioni (Ιταλία).Το σενάριο της ταινίας με εξαιρετική επιδεξιότητα οικοδομεί τη φύση, την προσφορά και την αξία της γυναίκας, του σήμερα και του κοντινού χθες στη Σικελία με αναφορές και συσχετισμούς με τη γυναίκα στην αρχαιότητα.

Βραβείο Ιστορικής Ταινίας

Ειδική μνεία απονεμήθηκε στην ταινία «memORIA», σε σκηνοθεσία Γιώργου Π. Ιατρού, παραγωγής Συνδέσμου Πνευματικής και Κοινωνικής Δραστηριότητας Κερατέας «Χρυσή Τομή» και Γιώργου Ιατρού (Ελλάδα). MemOria θα πει μνήμη και αυτή η ταινία παρουσιάζει την ξεχασμένη ιστορία του μεγαλύτερου ναυαγίου στην Μεσόγειο κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου -του ατμόπλοιου ORIA. Μεταφορικά η ταινία αποτελεί μνημείο για τους 4.000 ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους τότε.

Το Βραβείο Ιστορικής Ταινίας δόθηκε στην ταινία «Ήμασταν επαναστάτες», σε σκηνοθεσία Katharina von Schroeder και Florian Schewe, παραγωγής Perfect Shot Films (Γερμανία). Πρόκειται για την Ιστορία στον ενεστώτα χρόνο, μιας και παρακολουθούμε τον Άγγελ -που έχει μάθει να σκοτώνει από τα 7 του χρόνια-, καθώς προσπαθεί, παρά τις αντιξοότητες, να δημιουργήσει μια ζωή για εκείνον και την οικογένειά του σε μια χώρα που είναι μόνιμα σε πόλεμο -το Νότιο Σουδάν.

Βραβείο Σκηνοθεσίας-Υπουργείου Πολιτισμού

Ειδική μνεία στην ταινία «Οι χρυσές μπομπίνες» σε σκηνοθεσία Kiur Aasma και Hardi Volmer, παραγωγής Traum Fabrik (Εσθονία). Πρόκειται για την ιστορία μιας ισχυρής Σοβιετικής κινηματογραφικής εταιρίας που παρήγαγε αποφασιστικά μη-σοβιετικές διαφημίσεις για αγαθά που είτε δεν ήταν διαθέσιμα είτε που δεν υπήρξαν ποτέ.

Το Βραβείο Σκηνοθεσίας απονεμήθηκε στην ταινία «Τα μυστικά του Κολοσσαίου» σε σκηνοθεσία Pascal Cuissot, παραγωγής ZED (Γαλλία). Αν και πρόκειται για το πασίγνωστο μνημείο, στο ντοκιμαντέρ μας παρουσιάζονται πτυχές του οικοδομήματος και της λειτουργίας του σχεδόν άγνωστες σε όλους. Ο σκηνοθέτης κρατάει τον θεατή προσηλωμένο, καθώς παρουσιάζει όλα τα νέα εντυπωσιακά πορίσματα έρευνας.

Βραβείο Αρχαιολογικής Ταινίας – Βραβείο ΟΤΕ ΤV

Ειδική Μνεία στις ταινίες:

«Η αρχαιολόγος», σε σκηνοθεσία Κίμωνα Τσακίρη, παραγωγής Faliro House Productions. Πρόκειται για την ιστορία της αρχαιολόγου Γεωργίας Καραμήτρου στην τελευταία της μάχη να σώσει ότι μπορεί από έναν μεγάλο αρχαιολογικό χώρο που θα χαθεί κάτω από τα νερά μιας τεχνητής λίμνης.

«Το αίνιγμα του Μεγάλου Μενίρ», σε σκηνοθεσία Marie-Anne Sorba και Jean Marc Cazenave, παραγωγής Fred Hilgermann Films (Γαλλία). Η έρευνα της ταινίας σχετικά με τις πιθανές ερμηνείες των συμβόλων που είναι χαραγμένα πάνω στις πέτρες των ακτών του Ατλαντικού Ωκεανού στη Γαλλία, καταλήγει σε ένα απροσδόκητο συμπέρασμα.

Το Βραβείο Aρχαιολογικής ταινίας απονεμήθηκε εξίσου στις ταινίες:

«Η σοφία της Αγια-Σοφιάς», σε σκηνοθεσία Olivier Julien, παραγωγής ZED (Γαλλία). Στην ταινία επισημαίνονται τα ευπαθή σημεία του οικοδομήματος της Αγίας Σοφίας μέσω μοντέλων εξομοίωσης ώστε να βοηθήσουν τους αρχαιολόγους να βρουν τρόπους να προλάβουν καταστροφή από μελλοντικό σεισμό.

«Ανακαλύπτοντας τον ναό του Αμένοφι Γ’», σε σκηνοθεσία Antoine Chene, παραγωγής Association des Amis des Colosses de Memnon (Γαλλία). Συνδυάζοντας κινηματογραφικές λήψεις, που πραγματοποιήθηκαν σταδιακά και με υπομονή για πάνω από μια δεκαετία, ο δημιουργός της ταινίας μάς παρουσιάζειβήμα – βήμα την ανακάλυψη των κολοσσιαίων αγαλμάτων του φαραώ Αμένοφι, την δύσκολη μεταφορά τους στην αρχική τους θέση και τέλος την αποκατάσταση της μορφής που είχε το μεγάλο ιερό του στο Λούξορ.

Τέλος, το Βραβείο Κοινού που προέκυψεαπό τις ψήφους προτίμησης των θεατών του φεστιβάλ απονεμήθηκε στην ταινία «memORIA» του Γιώργου Ιατρού.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Sports in

Άσχημα μαντάτα για τον Αντετοκούνμπο

Αμφίβολος και για τις επόμενες αναμετρήσεις κόντρα στους Ιντιάνα Πέισερς, παραμένει ο ηγέτης των Μιλγουόκι Μπακς, Γιάννης Αντετοκούνμπο.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 25 Απριλίου 2024