Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Ο Πέρης Μιχαηλίδης μιλάει στο in.gr για «Το τάβλι»

Ο Πέρης Μιχαηλίδης μιλάει στο in.gr για «Το τάβλι»

Η παράσταση ανεβαίνει στο Faust από τις 25 Σεπτεμβρίου και για έξι παραστάσεις

Δύο μεσήλικες παίζουν τάβλι και παράλληλα σκαρώνουν το «μεγάλο» κόλπο. Αυτό που θα τους βγάλει από την μιζέρια, θα τους δώσει χρήματα και κοινωνική καταξίωση.

Δύο ήρωες που θα μπορούσαν να ζουν σε οποιαδήποτε χώρα, οποιαδήποτε στιγμή.

Η συζήτηση για το περιβόητο «σχέδιο» διαδραματίζεται στη διάρκεια μιας παρτίδας τάβλι με ξεκαρδιστικούς διαλόγους από πρόσωπα οικεία, αναγνωρίσιμα, που πασχίζουν να «πιάσουν την καλή» για να βγουν από την καθημερινή μιζέρια.

Οι ήρωες του Κεχαΐδη Φώντας και Κόλιας είναι πρόσωπα της μεταπολεμικής Ελλάδας που ζουν μέσα στις αυταπάτες του παρελθόντος τρέφοντας μάταιες ελπίδες για ένα καλύτερο μέλλον. Άνθρωποι που πασχίζουν να βγουν από το περιθώριο ζουν και ονειρεύονται το μεγάλο «κόλπο» που θα τους οδηγήσει στην οικονομική και κοινωνική καταξίωση.

Σχέδιο διαφυγής

Η παρτίδα εξελίσσεται σε μια αυλή της Αθήνας, ένα αυγουστιάτικο απόγευμα του ’70. Ο Φώντας, άνθρωπος της πιάτσας και εμπνευστής του σχεδίου και ο κουνιάδος του ο Κόλιας, πρώην ήρωας της αντίστασης και τώρα λαχειοπώλης συζητούν για την μεγάλη κομπίνα, διαφωνούν, διστάζουν και ψάχνουν σχέδιο διαφυγής. Από την πραγματικότητα, από την φτώχεια, από την μιζέρια, από όσα τους εγκλωβίζουν.

Μια μεγάλη κομπίνα που δεν θα έρθει μάλλον ποτέ, μια παρτίδα σκάκι που δεν λέει να τελειώσει και οι δύο ήρωες στο κέντρο μιας αυλής να συμβολίζουν την ελπίδα για μια καλύτερη ζωή. Που επιθυμούν διακαώς να έρθει αλλά δεν βλέπω άλλο δρόμο για να φτάσουν σε αυτή εκτός από την παρανομία.

«Το κείμενο επανέρχεται ξανά και ξανά στη θεατρική σκηνή γραμμένο για δύο μεσήλικες, οι οποίοι είναι άνθρωποι του περιθωρίου και σήμερα αντιπροσωπεύουν την πραγματικότητα μεγάλου μέρους των ανθρώπων που συναντούμε στην Ελλάδα» μας εξηγεί ο κ. Μιχαηλίδης ο οποίος εκτός από τον ρόλο του Φώντα, υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης που θα ανέβει για έξι μόνο βραδιές στο Faust από τις 25 Σεπτεμβρίου.

Διαχρονικοί ήρωες

Δύο φιγούρες που ο Κεχαΐδης τους τοποθέτησε στην μεταπολεμική Ελλάδα αλλά στην πραγματικότητα του έδωσε τα απαραίτητα χαρακτηριστικά για να μπορούν να σταθούν οπουδήποτε.

Ο Φώντας και ο Κόλιας είναι βγαλμένοι από νουάρ μυθιστόρημα ή έργο του Παζολίνι. Είναι φίλοι μας, συγγενείς μας, αγαπημένοι τύπου από ταινία του κλασικού ελληνικού κινηματογράφου.

Αυτή η διαχρονικότητα των ηρώων, ο αέναος αγώνας του ανθρώπου για μια καλύτερη ζωή και φυσικά οι τρομεροί διάλογοι είναι τα στοιχεία που κάνουν «Το τάβλι» ένα από τα κλασικά έργα του νεοελληνικό θεάτρου.

Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Θέατρο Τέχνης το 1972 μαζί με «Τη Βέρα» σε σκηνοθεσία του Καρόλου Κουν και είναι το κλασσικό δίπτυχο που καθόρισε το νεοελληνικό θέατρο.

Όπως έγραψε ο κριτικός θεάτρου Κώστας Γεωργουσόπουλος, με αφορμή αυτό το έργο, «αν θέλουμε να δημιουργήσουμε νεοελληνικό θέατρο πρέπει να ξεκινήσουμε από κει που έφτασε ο Κεχαΐδης».

«Και οι δύο μοιάζουν πάρα πολύ με ήρωες του ιταλικού νεορεαλισμού όπως τους είδαμε να καταγράφονται στην μεταπολεμική Ιταλία σε έργα του Ροσελίνι και του Βιττόριο ντε Σίκα, παιγμένα από ηθοποιούς όπως ο Αλμπέρτο Σόρτι και ο Γκάσμαν» συνεχίζει να μας εξηγεί ο Μιχαηλίδης. «Ήρωες που μετά τον πόλεμο θέλησαν να φύγουν από την μίζερη πραγματικότητα, να αποδράσουν από τη φτώχεια. Άνθρωποι αντιφατικοί έχοντας μια ας το πούμε κουτοπονηριά, μια περιφρόνηση για το χρόνο που φεύγει και πάει χαμένος. Έτοιμοι να κάνουν τη μεγάλη κομπίνα, το μεγάλο κόλπο που θα τους κάνει σημαντικούς σε μια κοινωνία που τους έχει αποβάλει».

Το ρόλο του Κόλια στην παράσταση ερμηνεύει ο Φίλιππος Σοφιανός. Αυτός μαζί με τον Μιχαηλίδη αναλαμβάνουν να μας δείξουν δύο ανθρώπους με χιούμορ, αυτοσαρκασμό και καμία επαφή με την πραγματικότητα. Δύο φίλους που ονειρεύονται μια καινούργια ζωή. «Το σχέδιο του Φώντα είναι το όχημα μέσα από το οποίο θα ταξιδέψουν σε ένα όνειρο, σε ένα απραγματοποίητο όνειρο. Σε ένα κόσμο σαν και αυτό που περιγράφει στα τραγούδια του ο Άκης Πάνου και τραγούδησε εξαιρετικά ο Καζαντζίδης και η Μοσχολιού. Λαϊκά τραγούδια που πλημμύριζαν τις φτωχογειτονιές της Αθήνας την δεκαετία του ‘70» αναφέρει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης.

Όσον αφορά την σκηνοθετική προσέγγιση του έργου αυτό που ο Μιχαηλίδης τονίζει ότι έχει αφήσει το κείμενο να μιλήσει ως έχει. Δεν υπάρχουν έξτρα κομμάτια που αλλοιώνουν το ύφος του και φυσικά οι δύο ηθοποιοί έχουν κάνει τη δική τους πορεία στο θέατρο. «Οι συγκεκριμένοι ήρωες ερμηνεύονται σωστά όταν έχουν ζήσει και λίγο έτσι» λέει γελώντας ο Μιχαηλίδης και εξηγεί: «Να μην κρυβόμεθα. Οι ηθοποιοί έχουν πάρει διαζύγιο από την πραγματικότητα. “Πάρτε από μπροστά μου την πραγματικότητα” έχω πει πολλές φορές. Η απόδραση στο όνειρο είναι το μόνο μέσον για την έμπνευση».

«Το τάβλι» στο σήμερα

Και στην σημερινή Ελλάδα πόσο συχνά βλέπουμε τέτοιου είδους κομπίνες; «Σκάνε κατά καιρούς τέτοιου τύπου κομπίνες που έχουν στόχο να πιάσουν την καλή» δηλώνει ο Μιχαηλίδης. «Άλλες φορές πετυχαίνουν κα άλλες όχι. Και μετά παρακολουθούμε την συνέχεια στο αστυνομικό δελτίο και όχι σε κάποια θεατρική σκηνή. Αργότερα βέβαια ίσως να μεταφερθούν και εκεί».

Ο ίδιος ο Κεχαΐδης είχε γράψει για «Το τάβλι»: «αισθάνομαι την ανάγκη να γράψω για τον λαϊκό έλληνα γενικά. Για τις χαρές και τις πίκρες του, για τα προβλήματά του καθώς και την προσπάθειά του να βγει από το κοινωνικό και οικονομικό αδιέξοδο. Και πιο πέρα για τη σπαραχτική αισιοδοξία του πως, αν πάρει το δρόμο της πρωτεύουσας ή της ξενιτιάς, θα δημιουργήσει μια καλύτερη ζωή. Για τον Έλληνα που δεν έχει συνειδητοποιήσει την κατάστασή του και τη θέση του μέσα στον κοινωνικό του περίγυρο και προσπαθεί να δώσει λύση στα προβλήματά του με τη «φυγή»».

Τα λόγια αυτά του συγγραφέα συναντούν και τη σκηνοθεσία που θα αφήσει απλά το έργο να αναπνεύσει σκηνικά, χωρίς πρόσθετες παρεμβάσεις, τόσο στο κείμενο όσο και στο ύφος των ηρώων. «Η παράσταση με δύο ήρωες ανάμεσα στο κωμικό και το τραγικό μοιάζει με τη γελοιογραφία της σημερινής Ελλάδας. Είναι σημαντικό ότι η παράσταση θα πάει να συναντήσει τους πραγματικούς «παραλήπτες» αυτού του έργου και θα παιχτεί σε καφενεία, αυλές σπιτιών, πλατείες του χωριού και γενικά σε χώρους μη θεατρικούς. Ένα έργο που απευθύνεται σε όλο τον κόσμο» σημειώνει ο Μιχαηλίδης.

Sports in

Σάλος με τον Ρούντιγκερ: Αντιδράσεις για ποστάρισμά του που παραπέμπει σε… ISIS

Ο Αντόνιο Ρούντιγκερ έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις με ένα ποστάρισμά του με αφορμή το Ραμαζάνι.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024