Tου Βαγγέλη Κιούση

Παρακολουθώντας την εξέλιξη των πραγμάτων στην αυτοκινητοβιομηχανία, αντιμετωπίζεις συχνά κάποια αμείλικτα ερωτήματα: «γιατί τα MPV – πολυχρηστικά οχήματα – σχεδόν εξαφανίστηκαν από τους πίνακες των πωλήσεων;», «γιατί οι περισσότεροι προτιμούν τα SUV;» και «γιατί μοντέλα σαν το Combo Life δεν αποτελούν από εμπορική άποψη τον ορισμό του οικογενειακού αυτοκινήτου;».

Η τρίτη ερώτηση είναι παγίδα, καθώς το αυτοκίνητο που βλέπετε στις φωτογραφίες αποτελεί πράγματι πρότυπο οικογενειακού αυτοκινήτου αν κάποιος επιλέγει το αυτοκίνητό του με όρους πρακτικότητας, ευελιξίας και εργονομίας. Το πόσοι τελικά το κάνουν αφορά μια άλλη συζήτηση, ωστόσο αντικειμενικά και σε μια κατηγορία τιμής γύρω στις 20.000 ευρώ δεν υπάρχει κάτι πρακτικότερο από τα ομοειδή αυτού του Opel μοντέλα.

Προσπερνώντας το συναίσθημα και εξετάζοντας το ζήτημα ορθολογικά αξίζει να γνωρίζετε πως αν και η σχεδίασή του παραπέμπει σε μικρό van με τη γνωστή τετράγωνη αισθητική και τις κάθετες επιφάνειες, το Combo Life σχεδιάστηκε εξ αρχής ως επιβατικό για να ακολουθήσει το επαγγελματικό Combo Cargo. Για τον λόγο αυτόν όλα τα υποσυστήματα του μοντέλου, τα στοιχεία εξοπλισμού του, οι κινητήρες και τα κιβώτια ταχυτήτων χρησιμοποιούνται ήδη σε διαφορετικά επιβατικά μοντέλα του ομίλου PSA αποδίδοντας τα αναμενόμενα.

Νέα εποχή

Στην πέμπτη γενιά του – καθώς η ιστορία του ξεκίνησε το 1986 με το Kadett Combo – αυτό το Combo Life βασίζεται σε νέα αρχιτεκτονική με δύο διαφορετικά μεταξόνια που εξασφαλίζουν τα δύο μήκη αμαξώματος τα οποία βλέπετε στη δεξιά στήλη. Κοινό χαρακτηριστικό τους είναι οι δύο συρόμενες πλευρικές πόρτες που κάνουν τη ζωή των πίσω επιβατών πολύ πιο άνετη, καθώς κάποιος μπαίνει και βγαίνει από το αυτοκίνητο εύκολα, ασχέτως ηλικίας. Επίσης η τοποθέτηση παιδικού καθίσματος είναι παιχνίδι ενώ το εσωτερικό ύψος είναι το μεγαλύτερο που συναντά κάποιος σε μοντέλο αυτής της κατηγορίας.

Η μόνη παραχώρηση εδώ προκύπτει από την επιλογή της προαιρετικής πανοραμικής γυάλινης οροφής, η οποία πάντως διαθέτει αποθηκευτικό χώρο που εκτείνεται στο κέντρο του οχήματος με φωτισμό LED και ηλεκτρικά κινούμενο σκιάδιο. Συνολικά το Combo Life διαθέτει 28 έξυπνες λύσεις αποθήκευσης, ανάμεσά τους ράφια και ντουλάπια στο εσωτερικό της οροφής – σαν να έχεις μια εσωτερική διαιρούμενη μπαγκαζιέρα – ενώ υπάρχει και ένας αποθηκευτικός χώρος 36 λίτρων πάνω από το ράφι στον χώρο αποσκευών.

 

Σε αυτόν υπάρχουν δύο τρόποι πρόσβασης, είτε ανοίγοντας ολόκληρη την πέμπτη πόρτα, είτε μόνο το τζάμι της. Η χωρητικότητά του ξεκινά από τα 597 λίτρα και μπορεί να φτάσει έως τα 2.126 λίτρα στη στάνταρ έκδοση ή ως τα 2.693 λίτρα στην XL έκδοση των 4,75 μέτρων με την αναδίπλωση των καθισμάτων. Αυτή είναι επίσης η καταλληλότερη επιλογή έκδοσης, αν οι ανάγκες επιβάλλουν την επταθέσια διάταξη καθισμάτων – και αυτό διότι ακόμη και ένας ενήλικος μπορεί να καθίσει στο έκτο ή το έβδομο κάθισμα με ικανοποιητικό χώρο για τα πόδια του.

Στην άλλη άκρη του εσωτερικού ο οδηγός κάθεται ψηλά, έχει εξαιρετική περιφερειακή ορατότητα λόγω των πλευρικών γυάλινων επιφανειών και της τετράγωνης σχεδίασης, έχει εύκολη πρόσβαση σε όλα τα χειριστήρια αλλά το δεξί του γόνατο «βρίσκει» στην κεντρική κονσόλα η οποία καταλαμβάνει ζωτικό χώρο στο σημείο εκείνο. Σε ό,τι αφορά τον παράγοντα «συνδεσιμότητα», η έγχρωμη οθόνη αφής των οκτώ ιντσών αποτελεί τη δίοδο χειρισμού του συστήματος πληροφόρησης και ψυχαγωγίας στο οποίο ενσωματώνονται οι λειτουργίες του Apple CarPlay και του Android Auto.

Οδηγώντας

Στην πρώτη μας οδηγική επαφή στους δρόμους της Φρανκφούρτης το Combo Life απέδειξε τον επιβατικό του προσανατολισμό σε επίπεδο άνεσης και οδικής συμπεριφοράς. Ναι, οι κλίσεις του αμαξώματος στις παρατεταμένες καμπές είναι υπαρκτές αλλά δεν σε αγχώνουν, ο τρόπος που η ανάρτηση διαχειρίζεται τις ανωμαλίες του οδοστρώματος ποικίλλει ανάλογα με το βάρος που μεταφέρει το αυτοκίνητο αλλά δεν σε ταλαιπωρεί, ενώ υπάρχουν στον βασικό και τον προαιρετικό εξοπλισμό συστήματα ασφάλειας και υποστήριξης του οδηγού που κάνουν την καθημερινή ζωή μαζί του πολύ εύκολη. Προφανώς και το συγκεκριμένο αυτοκίνητο δεν έχει οδηγοκεντρικό χαρακτήρα και δεν μπορεί να κριθεί με τέτοια κριτήρια, ωστόσο δεν υπάρχει ζήτημα απουσίας αίσθησης ή ακρίβειας του τιμονιού που να προκαλεί παράπονα.

Στοιχεία όπως η πανοραμική κάμερα οπισθοπορείας 180 μοιρών, τα συστήματα ανίχνευσης κόπωσης οδηγού, ανίχνευσης πεζών και αποφυγής συγκρούσεων, το head-up display και το IntelliGrip που επιτρέπει την ασφαλή κίνηση του αυτοκινήτου σε διαφορετικές συνθήκες πρόσφυσης (λάσπη, άμμο, χιόνι, βρεγμένο οδόστρωμα) εμφανίζονται για πρώτη φορά σε μοντέλο της Opel σε αυτή την κατηγορία.

Το ίδιο συμβαίνει και με το αυτόματο κιβώτιο οκτώ ταχυτήτων (με paddles πίσω από το τιμόνι και περιστροφικό επιλογέα στο ταμπλό) που πλαισιώνει τα μηχανικά κιβώτια πέντε και έξι σχέσεων. Τα στοιχεία αυτά συνθέτουν ένα πραγματικά ενδιαφέρον πολυχρηστικό όχημα το οποίο εφοδιάζεται με κινητήρες βενζίνης και diesel που συμμορφώνονται με το περιβαλλοντικό πρότυπο Euro 6d-temp.

Ο μικρότερος σε κυβισμό είναι ο βενζινοκινητήρας των 1,2 λίτρων απόδοσης 110 ίππων, με μηχανικό κιβώτιο έξι ταχυτήτων ενώ στην γκάμα των πετρελαιοκινητήρων κυριαρχεί το νέο μοτέρ των 1,5 λίτρων και δη στην έκδοση των 130 ίππων που συνδυάζεται είτε με το μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων είτε με το αυτόματο των 8 ταχυτήτων. Το τελευταίο ως στοιχείο εξοπλισμού είναι και το μόνο που θα μας ωθούσε στην απόκτηση ενός πετρελαιοκίνητου Combo Life αφού το μοτέρ βενζίνης ανταποκρίνεται πολύ καλά στον ρόλο του αυτοκινήτου.

Το μέγεθος μετράει

Η διαφορά μεγέθους ανάμεσα στη βασική έκδοση του Combo Life (επάνω) και στην XL έγκειται στο μεγαλύτερο κατά 35 εκατοστά μήκος της δεύτερης, με 4,403 μέτρα για την πρώτη και 4,753 μέτρα για την XL. Το πλάτος είναι κοινό (1,848 μέτρα), ενώ το ύψος είναι 1,84 και 1,88 μέτρα αντίστοιχα. Ο διαθέσιμος χώρος αποσκευών ξεκινά από τα 597 λίτρα για τη στάνταρντ έκδοση και από τα 850 για την XL, ενώ και οι δύο διατίθενται με πέντε ή επτά καθίσματα.

Ανεξαρτησία παντού

Τα τρία ανεξάρτητα καθίσματα της δεύτερης σειράς μπορούν να φιλοξενήσουν ισάριθμα παιδικά καθίσματα τύπου Isofix, στοιχείο εξαιρετικά σημαντικό και ταυτόχρονα σπάνιο σε αυτή την κατηγορία μεγέθους και τιμής πώλησης. Παράλληλα κάθε κάθισμα διαθέτει σημείο αγκίστρωσης του ιμάντα του παιδικού καθίσματος ώστε να μειώνεται η προς τα εμπρός κίνηση των παιδικών καθισμάτων σε περίπτωση εμπρόσθιας σύγκρουσης, άρα και ο κίνδυνος τραυματισμού.

Πλευρική ασφάλεια

Μεταξύ άλλων το σύστημα Flank Guard υποστηρίζει τον οδηγό όταν στρίβει με χαμηλές ταχύτητες, προειδοποιώντας τον για επικείμενη σύγκρουση μιας πλευράς του αυτοκινήτου σε κολόνες, μπαριέρες, τοίχους ή άλλα οχήματα. Οι αισθητήρες του οχήματος που υποστηρίζουν το Flank Guard αναλύουν τη γύρω περιοχή και προειδοποιούν τον οδηγό ηχητικά και μέσω της οθόνης του συστήματος infotainment εάν ανιχνευθεί επικείμενη σύγκρουση.