Ο Hendre Coetzee, International Speaker, Transformation Specialist and founder of the Center for Advanced Coaching, θα είναι ο κεντρικός ομιλητής του Σεμιναρίου Ηγεσίας της SARGIA Partners, που λαμβάνει χώρα στις 12 Ιουνίου στο Divani Apollon Palace and Thalasso, στο Καβούρι, με θέμα “Inspiring Commitment”. Λίγο πριν την επίσκεψή του στην Ελλάδα, μας μίλησε για τη δύναμη της έμπνευσης.   

 

Η ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΠΟΥ ΚΑΤΑΛΥΕΙ ΤΑ ΟΡΙΑ

 

Ποιος μπορεί να ξεχάσει τον  Roger Bannister, τον πρώτο δρομέα που κατάφερε να διανύσει ένα μίλι σε λιγότερα από τέσσερα λεπτά; Και τι τον κάνει τόσο ξεχωριστό, ώστε η παρακαταθήκη του να μας διδάσκει ακόμα τι είναι αυτό που λείπει απ’ την κατάκτηση των στόχων μας;

 

Το φράγμα των τεσσάρων λεπτών, αποτελούσε από το 1886 ένα απόλυτο όριο, που ασκούσε τόσο σωματική, όσο και ψυχολογική πίεση στους δρομείς και τους προπονητές τους.  Όσοι προσπάθησαν να το σπάσουν απέτυχαν, ενώ οι προβλέψεις όριζαν ιδανικές συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας για την κατάλυσή του.

 

Στις 6 Μαΐου του 1954, ο Bannister το διέσχισε σε 3 λεπτά και 59 δευτερόλεπτα, σε μία κρύα μέρα στην Οξφόρδη, αψηφώντας και διαψεύδοντας κάθε προγνωστικό. Ακόμα και ισχυρότεροί του αντίπαλοι, αντέδρασαν με ανακούφιση στο άκουσμα της επιτυχίας του. Επιτέλους, κάποιος τα είχε καταφέρει! Κι όταν το όριο απομυθοποιήθηκε το καταργήσαν κι άλλοι!

 

Κι αυτή είναι η μεγαλύτερη προσφορά του Bannister στις μετέπειτα γενεές: Ως πηγή έμπνευσης, άλλαξε την αντίληψη των δρομέων για το τί είναι εφικτό και τη δική μας για τη δύναμη των νοητικών μοντέλων.

 

Η ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΠΟΥ ΛΕΙΠΕΙ ΑΠ’ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΗΓΕΣΙΑ

 

Σύμφωνα με μία έρευνα που εκπονήθηκε από το CCL, οι σημαντικότερες δεξιότητες που θα απαιτηθούν ώστε να καταφέρει η ηγεσία ενός οργανισμού να διαχειριστεί τις προκλήσεις του αύριο, είναι η ικανότητα του να εμπνέει κανείς αφοσίωση, διαχειριζόμενος αποτελεσματικά την αλλαγή. Καμία όμως από τις παραπάνω δεξιότητες δεν αποτελεί “top ten skill” σήμερα, δημιουργώντας το λεγόμενο “έλλειμα ηγεσίας”.

 

Η δύναμη των οργανισμών που έχουν ηγέτες με την ικανότητα του να εμπνέουν τις ομάδες τους, είναι δύσκολο να περάσει απαρατήρητη.  Με φωτεινό παράδειγμα την Apple, αλλά και τόσες άλλες, διακρίνονται για την ευρηματικότητα, την καινοτομία και το impact τους. Η κινητήριος δύναμη πίσω από την επιτυχία αυτή, δεν είναι άλλη από την αφοσίωση, στοχοπροσήλωση και ταύτιση των ανθρώπων τους με ένα όραμα που εμπνέει.

Σύμφωνα με στοιχεία πρόσφατης έρευνας που διεξήγαγε το Economist Intelligence Unit, οι υπάλληλοι που εμπνέονται από τους προϊσταμένους τους είναι 2 φορές παραγωγικότεροι από αυτούς που δηλώνουν απλά ικανοποιημένοι.  Αλλά τι καθιστά έναν ηγέτη πηγή έμπνευσης;

Η ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΠΟΥ ΜΑΘΑΙΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΤΑΙ

Η ικανότητα του εμπνέειν δεν είναι έμφυτη, αλλά επίκτητη. Η εκμάθηση κι ενίσχυσή της προσφέρει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε κάθε οργανισμό που το επιλέγει. Τι κάνει όμως μια τέτοια εκπαίδευση αποτελεσματική;

 

Α. Η εξατομικευμένη προσέγγιση

Τα περισσότερα προγράμματα ηγεσίας εφαρμόζουν ενιαία προσέγγιση για όλους. Αυτό μπορεί να εξυπηρετεί την εκμάθηση συγκεκριμένων τεχνικών απόδοσης, αλλά δεν υποστηρίζει την ανάπτυξη της ατομικής δεξιότητας του υποκινείν και εμπνέειν. Ο κάθε άνθρωπος εμπνέεται από διαφορετικές συμπεριφορές και διαθέτει διαφορετικά στοιχεία που εμπνέουν. Η καλλιέργεια της ικανότητας του εμπνέειν βασίζεται στην ενίσχυση των στοιχείων συμπεριφοράς και δεξιοτήτων που ορίζουν την προσωπικότητα του εκάστοτε ηγέτης.

Β. Η ανάπτυξη των δυνατών στοιχείων

Ο κάθε ηγέτης μπορεί να αυξήσει πολύ περισσότερο την εμπνευστική του επίδραση, καλλιεργώντας 4-5 θετικά ιδιοσυγκρασιακά του στοιχεία  και εξουδετερώνοντας τις αδυναμίες του, παρά προσπαθώντας να αριστεύσει σε κάθε σημείο.

Γ. Η εμπειρική εκμάθηση και καλλιέργεια

Σε αντίθεση με τη δεξιότητα απόδοσης, που μπορεί να καλλιεργηθεί σε μία αίθουσα,  η δεξιότητα του εμπνέειν προαπαιτεί έκθεση, εξάσκηση και εμπειρία. Ο ηγέτης πρέπει να νιώθει το εσωτερικό κίνητρο να αυξήσει την αυτογνωσία του, να ανακαλύψει και να υιοθετήσει νέους τρόπους δράσης και αλληλεπίδρασης, μαθαίνοντας από τις αστοχίες του και διαρκώς βελτιώνοντας τις προσεγγίσεις του.

Δ. Η εκπαίδευση όλων των διοικητικών στελεχών

Τα περισσότερα προγράμματα ηγεσίας αφορούν σε πολύ περιορισμένο αριθμό ατόμων, αφήνοντας εκτός διοικητικά στελέχη απ’ τα οποία οι οργανισμοί εξαρτώνται.  Στελέχη με την ικανότητα να εμπνέουν είναι απαραίτητα σε όλο το εύρος του οργανισμού. Όσο νωρίτερα κάποιος ενταχθεί σε ανάλογα προγράμματα, τόσο καλύτερα, καθώς το όφελος είναι αθροιστικό στα χρόνια εξάσκησης.

 

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΗΓΕΤΕΣ ΠΟΥ ΕΜΠΝΟΥΝ: ΒΑΣΙΚΟΤΕΡΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ

α. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΟΡΑΜΑΤΟΣ

 

Κάθε φορά που ένας ηγέτης επικοινωνεί ένα εταιρικό όραμα, έρχεται αντιμέτωπος με δύο ενδεχόμενα: Να ενημερώσει απλά τους ανθρώπους του σχετικά μ’ αυτό και να τους προσκαλέσει να συμμετέχουν ενεργά. Το δεύτερο αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση, καθώς η επιτυχία ενός οράματος, κρίνεται απ’ την ενεργό συμμετοχή του συνόλου ενός οργανισμού σ’ αυτό.

 

Για να εμπνεύσει τη συμμετοχή σ’ ένα κοινώς αντιληπτό όραμα ένας ηγέτης πρέπει να το επικοινωνήσει ουσιαστικά. Να μοιραστεί τους λόγους που οδήγησαν σ’ αυτό, τις ευκαιρίες αλλά και τις προκλήσεις που θα φέρει, τη σημασία της συμμετοχής του καθενός στην κοινή αυτή πορεία και την αξία, σε δύσκολους καιρούς, του να ξεφεύγει κανείς από τη ζώνη ασφαλείας του και να εστιάζει σ’ αυτό που μπορεί να δημιουργήσει, αντί γι’ αυτό που του «επιτρέπεται» βάσει των συνθηκών να έχει.

 

β. ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΤΗΤΑ

 

Κάθε θετικό ιδιοσυγκρασιακό στοιχείο που διαφοροποιεί έναν ηγέτη σαν  προσωπικότητα, διπλασιάζει τις πιθανότητες να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τρίτους.  Στοιχεία έρευνας του Bain Institute αποδεικνύουν ότι το 90% των ηγετών που αποτελούσαν πηγή έμπνευσης για τις ομάδες τους, διέθεταν τουλάχιστον 4 διακριτές διαφοροποιές αρετές.

 

Το leadership branding, εστιάζει ακριβώς στην αναγνώριση των διαφοροποιών ταλέντων μας και την αποτελεσματική χρήση τους στη διαχείριση του ηγετικού μας ρόλου.