Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Μια ταξική πρόταση με πρόσχημα την ισότητα

Μια ταξική πρόταση με πρόσχημα την ισότητα

Πολλά και σοβαρά μπορεί να καταλογίσει κανείς στις πανελλαδικές εξετάσεις αλλά αυτά που προανήγγειλε ο υπουργός Παιδείας δεν φαίνεται να απαντούν σε κανένα από τα τωρινά προβλήματα, αντιθέτως, αν εφαρμοστούν, θα δημιουργήσουν μερικά ακόμη

Πολλά μπορεί να καταλογίσει κανείς στις πανελλαδικές εξετάσεις. Είναι ένα σύστημα που προάγει την παπαγαλία αποστήθιση, που δεν λαμβάνει υπόψιν την σχολική πορεία του μαθητή, τις γενικές επιδόσεις του και τυχόν άλλα χαρακτηριστικά που λαμβάνονται υποψιν σε άλλες χώρες (π.χ. συμμετοχή σε εξωσχολικές δραστηριότητες κλπ). Είναι ένα σύστημα που υποβάθμισε το λύκειο, ειδικά την τελευταία του τάξη, σε «έτος εξετάσεων», που έκανε τους καθηγητές να διδάσκουν με βάση του τι πρέπει να γράψει το παιδί στις πανελλήνιες για να πάρει βαθμό και που καλλιέργησε την ανάγκη για φροντιστήρια και ιδιαίτερα σε όλα τα μαθήματα ακόμη και σε ικανούς μαθητές, ως ένα άτυπο δεύτερο προπαρασκευαστικό σχολείο που προχωρά πιο γρήγορα την ύλη και κάνει πιο εξατομικευμένη προετοιμασία.

Ωστόσο το ένα πράγμα στο οποίο συμφωνούν ακόμη κι οι επικριτές των πανελλαδικών είναι ότι είναι εν πολλοίς αδιάβλητες. Μπορεί ένας πλούσιος με έναν φτωχό μαθητή να μην έχουν την ίδια δυνατότητα στα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα ή να έχουν περισσότερες επιλογές σε σχολεία που θα φοιτήσουν αλλά πάντως ένας πλούσιος δεν μπορεί να «αγοράσει» ή να πιέσει για τον βαθμό του γραπτού του. Μπροστά στον διορθωτή δεν υπάρχει μαθητής, δεν υπάρχει πρόσωπο, υπάρχει μόνο το γραπτό.

Έχουν γίνει κατά καιρούς διάφορες εξαγγελίες και προτάσεις για την διόρθωση του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πολλές εκ των οποίων έχουν το «πρόβλημα» ότι περιορίζονται μόνο σε αυτό, στην εισαγωγή, και όχι σε μια ριζική αναμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος που να καταλήγει και στην ίδια την τριτοβάθμια. Όμως καμία δεν ήταν πιο ταξική κι άρα πιο βαθιά άδικη από αυτήν που κατέθεσε στη συνέντευξη του στα Νέα ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου.

Καταρχάς, η πρόταση ουσιαστικά μας λέει πως η εγκύκλια εκπαίδευση θα τελειώνει στη β’ λυκείου (άρα υποθέτουμε όσα παιδιά θέλουν να πάνε για σπουδές στο εξωτερικό δεν θα την κάνουν καν την τάξη) και η γ’ λυκείου θα λειτουργεί ως έτος προπαρασκευαστικό για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια. Η εισαγωγή θα γίνεται με τον βαθμό του απολυτηρίου, με τρεις εξαιρέσεις, τρεις καραμπινάτες εξαιρέσεις που μαρτυρούν από μόνες τους ένα από τα προβλήματα της ιδέας αυτής, τις ιατρικές, τις νομικές και τις πολυτεχνικές σχολές. Παράλληλα, μας λέει ο υπουργός, θα καταργήσουν σε ορισμένα τμήματα τον κλειστό αριθμό εισακτέων και θα ιδρύσουν και άλλα τμήματα. Θα γίνει επιπλέον ένα νέο σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης με διετή προγράμματα σπουδών στα οποία θα εισάγονται οι μαθητές των επαγγελματικών λυκείων χωρίς εξετάσεις.

Τόσα χρόνια ακούγαμε (ορισμένοι συμφωνούσαμε κιόλας) την κριτική ότι με τις πανελλαδικές υποβαθμίζεται η γ’ λυκείου και τα παιδιά προετοιμάζονται μόνο για τον βαθμό στις πανελλαδικές. Τώρα, όχι μόνο επισημοποιείται η μετατροπή της γ’ λυκείου σε έτος αφιερωμένο στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια αλλά η πίεση για τον βαθμό μεταφέρεται στην τάξη και στον καθηγητή και στο σχολείο. Πιο ταξικό και διαβλητό πράγμα δεν μπορούσε κανείς να σκεφτεί! Κι από εκεί που τα παιδιά αφοσιώνονταν στο ποια παπαγαλία και ποια κλισέ θα εξασφάλιζαν τον βαθμό των ανώνυμων διορθωτών, τώρα ο ανταγωνισμός θα μεταφερθεί εντός της σχολικής αιθούσης, οι γονείς θα ζητάνε τον λόγο κλπ. Χώρια ότι ανοίγει την πόρτα για τη δημιουργία σχολείων που μαζί με τα δίδακτρα ή τις δωρεές ο γονιός θα αγοράζει και κάποια εύνοια στους βαθμούς…

Επιπλέον καλό θα ήταν να μας εξηγήσει ο υπουργός με ποια κριτήρια θα αυξηθεί ο αριθμός των εισακτέων κι αν θα το αντέξουν πρακτικά οι σχολές από άποψη εκπαιδευτική, υλικοτεχνική, οικονομική, υποδομών κλπ.

Και, τέλος, πρέπει να μας εξηγήσει με ευθύτητα κι ειλικρίνεια γιατί κάνει λόγο για εξαίρεση των «καλών» σχολών της ιατρικής, των πολυτεχνικών και των νομικών. Μήπως επειδή θα ξεσηκωθούν για υποβάθμιση του κλάδου τους και της επιστημοσύνης τους οι ισχυρότερες επαγγελματικές-επιστημονικές ομάδες της χώρας που τα κριτήρια αναγνώρισης των πτυχίων τους ρυθμίζονται ευρωπαικά; Με τις ενώσεις, τα επιμελητήρια, τις ψήφους τους, τους καθηγητές τους να απολαμβάνουν υψηλό κύρος, να πολιτεύονται κλπ κλπ; Ενώ σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο προσπαθούν να κάνουν τις «καλές» σχολές, όπως οι ιατρικές, να μην έχουν τεράστια ποσοστά εισακτέων από τα ακριβά ιδιωτικά σχολεία, εμείς εδώ συζητάμε στα σοβαρά να νομοθετήσουμε σε αυτή την κατεύθυνση (υπάρχουν ενδιαφέρουσες έρευνες και αρθρογραφία στον βρετανικό τύπο αν ενδιαφέρεται ο υπουργός). Αν δεν δοθούν επαρκείς και πειστικές απαντήσεις υπάρχει πολύς χώρος για καχυποψία.

Αν και κανονικά όλοι αυτοί θα πρέπει να διαμαρτυρηθούν και για το γενικό σχέδιο και για την εξαίρεση την ίδια, καθώς κανένας σοβαρός επιστήμονας δεν θα δεχόταν η πρόσβαση στην επιστήμη του να είναι τόσο βαθιά ταξική που να δημιουργεί φουρνιές μαθητών κι επιστημόνων δυο ταχυτήτων. Από αυτή την εξέλιξη δεν θα ωφεληθεί ούτε η «ανώτερη κάστα», καθώς η απαξίωση της δημόσιας εκπαίδευσης θα τους αγγίξει όλους ανεξαιρέτως κι όσοι έχουν τη δυνατότητα θα πάνε στο εξωτερικό. Αντί για ίσες ευκαιρίες η πρόταση αυτή, βάσει αυτών που γνωρίζουμε ως τώρα, βαθαίνει το ρήγμα ενώ αυτό που επείγει να συζητήσουμε είναι η χειραφέτηση των νέων που μπορεί να επιτευχθεί με την εκπαίδευση, τη μόρφωση και την πρόσβαση στην αγορά εργασίας.

Sports in

Κυκλοφορούν και… εξαφανίζονται τα εισιτήρια για το πρώτο ματς με τη Φενέρμπαχτσε

Η ανακοίνωση της ΠΑΕ Ολυμπιακός για τα εισιτήρια του μεγάλου αγώνα με τη Φενέρμπαχτσε

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024