Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
weather-icon 21o
Τσακαλώτος: Η προληπτική γραμμή δεν προσδίδει αξιοπιστία

Τσακαλώτος: Η προληπτική γραμμή δεν προσδίδει αξιοπιστία

Στους λόγους για τους οποίους δεν είναι «οπαδός μιας πιστοληπτικής γραμμής» για την Ελλάδα μετά την έξοδο από τα Μνημόνια, στις κατά καιρούς «διαφωνίες» του με τον πρόεδρο της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι, αλλά και στο γιατί θεωρεί θετική μεν, πλην όμως όχι και αναγκαία για την έξοδο της χώρας στις αγορές την ένταξή της στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος μιλώντας σε συνεδρίαση του Ευρωκοινοβουλίου στις Βρυξέλλες.

Στους λόγους για τους οποίους δεν είναι «οπαδός μιας πιστοληπτικής γραμμής» για την Ελλάδα μετά την έξοδο από τα Μνημόνια, στις κατά καιρούς «διαφωνίες» του με τον πρόεδρο της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι, αλλά και στο γιατί θεωρεί θετική μεν, πλην όμως όχι και αναγκαία για την έξοδο της χώρας στις αγορές την ένταξή της στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ, αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος μιλώντας σε συνεδρίαση του Ευρωκοινοβουλίου στις Βρυξέλλες.

Ειδικότερα ο Έλληνας υπουργός φιλοξενήθηκε στην Επιτροπή Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, όπου μίλησε εφ΄ όλης της ύλης, παρουσίασε τα «φιλόδοξα σχέδια» της ελληνικής κυβέρνησης εν όψει της εξόδου της χώρας από το πρόγραμμα προσαρμογής τον ερχόμενο Αύγουστο, ενώ απάντησε και σε ερωτήσεις ευρωβουλευτών.

Αναφερόμενος «στα μέτρα και αντίμετρα για την περίοδο μετά τη λήξη του προγράμματος» ο κ. Τσακαλώτος σημείωσε ότι «πρόκειται στην πραγματικότητα για ένα δημοσιονομικά ουδέτερο πακέτο». «Προβλέπονται μεταξύ άλλων μειώσεις σε ορισμένες συντάξεις, αλλά και στήριξη οικογενειών. Δεν έχει γίνει συζήτηση με τους θεσμούς επ’ αυτών των μέτρων. Είναι πολύ νωρίς να πει κανείς, εάν αυτά θα αποτελέσουν μέρος των επερχόμενων διαπραγματεύσεων», προσέθεσε.

Σχετικά με τα μέτρα για την ελάφρυνση του χρέους και την ενίσχυση της αξιοπιστίας της χώρας μετά τη λήξη του προγράμματος, ο κ. Τσακαλώτος είπε ότι η Ελλάδα έχει οικοδομήσει σημαντική αξιοπιστία τα τελευταία 2,5 χρόνια.

«Αυτό φάνηκε σε επίπεδο αγορών, θεσμών και Eurogroup. Έχει βέβαια να κάνει και με αδιάσειστα δεδομένα (hard facts), όπως το γεγονός ότι πετύχαμε τους δημοσιονομικούς μας στόχους για τρίτη συνεχόμενη χρονιά. Και ασφαλώς δεν θα υποτιμήσω τις δυσκολίες που πέρασε ο ελληνικός λαός. Επιστρέψαμε στην ανάπτυξη», τόνισε.

Σημείωσε ακόμη ότι τα «υποκείμενα» στοιχεία για την ελληνική οικονομία είναι επίσης πολύ ισχυρά, επισημαίνοντας πως «οι εξαγωγές είναι σε πολύ καλό δρόμο, όπως καλά είναι δεδομένα και σε άλλους τομείς, που δεν είναι οι πιο εμφανείς», και προσέθεσε:

«Δεν είμαι σίγουρος ότι μία προληπτική πιστωτική γραμμή προσδίδει περισσότερη αξιοπιστία σε μία χώρα. Μάλλον περνάει το αντίθετο μήνυμα στις αγορές ότι δηλαδή «δεν εμπιστευόμαστε την Eλλάδα». Λειτουργεί με ανάποδο τρόπο. Ο πραγματικός στόχος ενός τέτοιου προγράμματος είναι να υπάρξει έξοδος από αυτό. Είναι καλή συγκυρία. Και η δική μας, αλλά και προηγούμενες ελληνικές κυβερνήσεις, δεν ήταν και τόσο τυχερές όσον αφορά τη διεθνή συγκυρία.

Κάποια στιγμή θα πρέπει να ειπωθεί «εμπιστευόμαστε την ελληνική κυβέρνηση, τα ελληνικά κόμματα, τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, τις εργοδοτικές ενώσεις και τον ιδιωτικό τομέα στη χώρα να σταθούν στα πόδια τους χωρίς μηχανική υποστήριξη». Ο δεύτερος λόγος που δεν είμαι οπαδός της προληπτικής γραμμής είναι επειδή την θεωρώ υποκατάστατο και όχι κάτι συμπληρωματικό προς το cash buffer. Δεν μπορείς να έχεις και «μαξιλαράκι ασφαλείας» και προληπτική πιστωτική γραμμή. Κάτι τέτοιο δεν έχει νόημα».

Ο υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε επίσης, στην πρόσφατη έκδοση ελληνικών ομολόγων: «Υπάρχει αβεβαιότητα στις αγορές σε σχέση με την Ελλάδα, αλλά ας μην υπερβάλλουμε. Τα spreads είναι σήμερα πολύ χαμηλότερα απ΄ ό,τι προβλεπόταν πριν την πρώτη μας έξοδο στις αγορές, τη στιγμή μάλιστα που είχαμε και μία μίνι-κρίση στις ΗΠΑ. Σ΄ αυτό το πλαίσιο είχαμε μία πολύ επιτυχημένη έκδοση ομολόγων. Πιστεύω ότι η αξιοπιστία μας θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο, εάν υπάρξει ένας έντιμος συμβιβασμός στο θέμα του χρέους. Αυτό σίγουρα θα αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού», είπε και συνέχισε:

«Και σε αυτό «κουμπώνει» και ο επονομαζόμενος γαλλικός μηχανισμός, που εμείς είχαμε προτείνει πρώτοι, αλλά θα μείνει γνωστός πια ως γαλλικός μηχανισμός ο οποίος συμβιβάζει τις απαισιόδοξες προβλέψεις του ΔΝΤ για τους ρυθμούς ανάπτυξης και την πιο αισιόδοξη προσέγγιση της ΕΕ».

«Είτε πάντως το ΔΝΤ συμμετάσχει είτε όχι, έχει συμφωνηθεί να υπάρξουν μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους. Αυτή η απόφαση θα ενισχύσει σε μακροπρόθεσμο επίπεδο την αξιοπιστία της Ελλάδας» είπε ακόμη ο Ε. Τσακαλώτος.

Σχετικά με το εάν θα ήταν σκόπιμο να ενταχθεί η Ελλάδα στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ ο υπουργός είπε ότι η ένταξη της χώρας για ένα μικρό διάστημα «θα ήταν μία θετική ένδειξη, αλλά όχι απαραίτητο».

«Μπορούμε να βγούμε από το πρόγραμμα και χωρίς να ενταχθούμε στην ποσοτική χαλάρωση της ΕΚΤ», τόνισε και προσέθεσε: «Μπορεί να αναβαθμιστήκαμε πρόσφατα από τον οίκο Fitch αλλά δεν είμαστε ακόμη -αλλά πλησιάζουμε- σε επενδυτική βαθμίδα. Το να μην αγοράζει η ΕΚΤ ελληνικά ομόλογα είναι πρόβλημα, αλλά όχι αξεπέραστο. Είναι δυσανάλογο να ζητήσεις προληπτική πιστωτική γραμμή μόνο και μόνο για να αποκτήσεις waiver(δυνατότητα να γίνονται αποδεκτά τα ελληνικά ομόλογα από την ΕΚΤ)».

Για την αναπτυξιακή στρατηγική της χώρας μετά το τέλος του προγράμματος, ο υπουργός επεσήμανε, μεταξύ άλλων:

«Υποσχεθήκαμε να παρουσιάσουμε το ελληνικό αναπτυξιακό πρόγραμμα τον Απρίλιο, μετά το ελληνικό Πάσχα. Στη συνέχεια νομίζω ότι θα συζητηθεί στο Eurogroup. Θα είμαστε έτοιμοι για τη συζήτηση αυτή. Είμαστε σε φάση επεξεργασίας του προγράμματος. Πρώτος στόχος είναι μην επιστρέψουμε στο μοντέλο της περιόδου πριν το 2008 και δεύτερος να διαμορφώσουμε ένα ολιστικό πρόγραμμα.

»Πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ποιο είναι το προφίλ της Ελλάδας, ότι δηλαδή έχει πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) και μεγάλο αγροτικό τομέα, όπως και άλλες ιδιαιτερότητες της χώρας, και όλα να συγκεραστούν για να οικοδομηθεί ένα καινούργιο μοντέλο. Είναι έργο που εξελίσσεται συνεχώς. Παλιά πολλά κονδύλια πήγαιναν σε μεγάλα έργα υποδομής (το 80%), τώρα επενδύουμε πιο πολύ στις ΜΜΕ. Αλλάζει ο συνολικός σχεδιασμός, πρόκειται για άλλου τύπου διακυβέρνηση, διότι εμείς δεν ακολουθούμε τη λογική του πελατειακού συστήματος, αλλά συγκεκριμένους κανόνες που προσφέρουν απόλυτη διαφάνεια. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για εμάς».

Ως προς το ζήτημα του άχθους του ελληνικού δημοσίου χρέους ο Ευκλείδης Τσακαλωτος είπε ότι είμαστε κοντά στις συζητήσεις, προσθέτοντας «αλλά δεν είναι τρόπος αυτός να κυβερνάται η Ευρώπη. Είναι όμως αλήθεια ότι εάν είχε σχηματιστεί νωρίτερα και λειτουργούσε πλήρως η κυβέρνηση στη Γερμανία, πολλά θέματα θα είχαν προχωρήσει γρηγορότερα».

Σχετικά με το μέτωπο της φορολογίας και της φοροεισπρακτικής ικανότητας των ελληνικών Αρχών, ο υπουργός είπε, μεταξύ άλλων, ότι «η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής αποδείχθηκε πολύ πιο δύσκολη απ΄ ό,τι περιμέναμε, αλλά προχωράμε» και επισήμανε: «Έχει προχωρήσει πολύ και η απόδοση του ΦΠΑ. Πολύ σπουδαίο έργο ήταν το λογισμικό διασταύρωσης στοιχείων, η οποία ήταν πολύ δύσκολο και κοπιώδες έργο. Το σύστημα διασταυρώνει καταθέσεις και προηγούμενες επιστροφές φόρου. Κάποτε αυτή η διαδικασία απαιτούσε 5 μήνες, τώρα θέλει 5 λεπτά».

Σχετικά με τη φερόμενη διαφωνία του με τον επικεφαλής της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι ο Ευκλείδης Τσακαλωτος είπε: «Χθες στο Eurogroup έγινε συζήτηση για το ομόλογο που εξέδωσε η Ελλάδα την προηγούμενη εβδομάδα και νομίζω ότι τόσο ο Ντράγκι, όσο και ο Ρέγκλιγκ ήταν υπερβολικά απαισιόδοξοι. Εγώ υποστήριξα ότι δεδομένης της κατάστασης στις αγορές, η έκδοση τα πήγε εξαιρετικά, ότι ήταν επιτυχημένη. Υπήρξε πολύ φιλική συζήτηση πάνω σε αυτό.

Στη συνέχεια έγινε συζήτηση για τα προαπαιτούμενα που δεν έχουν ολοκληρωθεί και δη επί της ανεμπόδιστης ροής των πλειστηριασμών που προβλέπεται να διασφαλιστεί. Εγώ θεωρώ ότι έχουν γίνει αρκετά για να κλείσει αυτό το προαπαιτούμενο και ότι η ΕΚΤ ήταν πιο αυστηρή στο θέμα αυτό απ΄ όσο θα έπρεπε. Τρέφω μεγάλο σεβασμό για τον επικεφαλής της ΕΚΤ, νομίζω ότι είναι αμοιβαίος ο σεβασμός. Υπήρξαν διαφωνίες και στο παρελθόν, και είμαι σίγουρος ότι θα υπάρξουν και στο μέλλον».

Τέλος ο υπουργός Οικονομικών είπε: «Είναι σημαντικό να διδαχθούμε από την ελληνική εμπειρία. Η διαχείριση της ελληνικής κρίσης με βραχυπρόθεσμη λογική δεν βοήθησε τη χώρα. Θα ήταν σε κάθε περίπτωση ευπρόσδεκτη η συνδρομή του Ευρωκοινοβουλίου στο να προχωρήσει η Ελλάδα σε καθαρή έξοδο. Πέρα από αυτό, το θέμα της διαφάνειας και της δημοκρατίας είναι κρίσιμο και το Ευρωκοινοβούλιο έχει ισχυρό ρόλο να παίξει σε αυτό τον τομέα.

»Οι όποιες μεταρρυθμίσεις σε ΕΕ και Ευρωζώνη πρέπει να οδηγήσουν σε περισσότερη δημοκρατία και περισσότερη λογοδοσία. Οι Ευρωπαίοι πολίτες διακατέχονται από σκεπτικισμό απέναντι στην ΕΕ, όχι επειδή πιστεύουν ότι είναι κοινωνικά ευαίσθητη, αλλά επειδή νιώθουν ότι δεν έχουν ρόλο και επιρροή στη διαδικασία λήψης αποφάσεων».

«Στην Ελλάδα γίνεται συζήτηση σχετικά με το εάν η χώρα πάσχει από έλλειψη χρηματοδότησης ή από έλλειψη projects. Η Ελλάδα πιστεύω στερείται και τα δύο. Πρέπει να διαμορφωθούν προγράμματα από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς για να στηριχθούν οι ΜΜΕ, η κοινωνική οικονομία και οι δυνατότητες για να παράγονται καλά projects».

in.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ – ΜΠΕ

Sports in

O Τζόλης των 17 γκολ και η… αδικία του Πογέτ (vids)

Ο Γκουστάβο Πογέτ δεν έκανε σωστή διαχείριση στο ματς με τη Γεωργία και αυτό φαίνεται από τον Χρήστο Τζόλη, που είναι ο πιο φορμαρισμένος Έλληνας παίκτης αυτή τη στιγμή και ήταν εκτός αποστολής.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024