Η πόλη της Καρδίτσας, στο δυτικό άκρο του εύφορου θεσσαλικού κάμπου, αποτελεί ένα σύγχρονο διοικητικό, οικονομικό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο. Η καλή ρυμοτομία, οι ευρύχωρες πλατείες, το πάρκο Παυσίλυπο, οι πεζόδρομοι, το δίκτυο ποδηλατοδρόμων δίνουν αέρα και ξεχωριστό χρώμα στην πόλη.

Ένα από τα τοπόσημα της πόλης της Καρδίτσας, εδώ και σχεδόν έναν αιώνα, είναι η «Άρνη», το μεγαλοπρεπές νεοκλασικό διώροφο μέγαρο με τις εκλεκτικιστικές επιρροές. Το εν λόγω κτίριο, που στολίζει την πόλη από το 1921, οικοδομήθηκε με δαπάνες του πολιτικού και επιχειρηματία Κωνσταντίνου Τερτίπη.

Ο Κωνσταντίνος Τερτίπης το ονόμασε «Άρνη» προς τιμήν του αδελφού του, Δημητρίου, ο οποίος το 1878 είχε δώσει νικηφόρο μάχη κατά των Τούρκων στην περιοχή της προϊστορικής Άρνης, στο σύγχρονο οικισμό του Πύργου Κιερίου.

Τη στέψη της «Άρνης» κοσμούσε περίτεχνος τρούλος, ο οποίος κατέρρευσε συνεπεία των σεισμών του 1954. Η προσπάθεια να αποκατασταθεί στις αρχές της δεκαετίας του ’90 απέτυχε από αισθητικής απόψεως, κι έτσι ο χαρακτηριστικός τρούλος αντικαταστάθηκε από κεραμοσκεπή.

Το κτίριο στέγαζε στους δύο ορόφους του πολυτελές ξενοδοχείο, «πληρούν όλους τους όρους υγιεινής και ευπρεπείας», ενώ στο ισόγειο υπήρχε αίθουσα θεάτρου – κινηματογράφου, δεξιώσεων και καφεζυθοπωλείο.

Ο ιδιοκτήτης της «Άρνης» είχε επιμεληθεί προσωπικώς την αισθητική της όψης, τη διαρρύθμιση του κτιρίου, το σχήμα της σκηνής και τα έπιπλα, τα οποία είχαν παραγγελθεί από το εξωτερικό. Λίγους μήνες μετά το θάνατό του, στις αρχές του 1925, την εκμετάλλευση της «Άρνης» ανέλαβε μετοχική εταιρεία, η οποία διαρρύθμισε το ισόγειο σε αίθουσα που προοριζόταν αποκλειστικά για χορευτικές συγκεντρώσεις, ενώ κατασκεύασε και όροφο για χαρτοπαικτική λέσχη, σύμφωνα με τα πρότυπα διασκέδασης της περιόδου του Μεσοπολέμου.

Έως τα τέλη της δεκαετίας του ’40 το γωνιακό καφενείο της «Άρνης», εκτός από διανοουμένους και καλλιτέχνες, φιλοξενούσε ακόμη προπλάσματα γλυπτών και σχέδια έργων ζωγραφικής, τα οποία εξετίθεντο στην κρίση του κοινού πριν πάρουν τη θέση τους σε δημόσιους χώρους της πόλης. Αυτό συνέβη, παραδείγματος χάριν, με τις οκτώ μεγάλες πολυπρόσωπες συνθέσεις που φιλοτέχνησε ο Δ. Γιολδάσης (1897-1993), γνωστός καρδιτσιώτης ζωγράφος της γενιάς του ’30, για το μητροπολιτικό ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης.

Το 1943 το κτίριο επιτάχθηκε από τις δυνάμεις κατοχής και αμέσως μετά από τις αντιστασιακές οργανώσεις. Από το ’50 η «Άρνη» άρχισε να παραδίδεται στη φθορά του χρόνου. Τo 2005 το κτίριο ανακαινίστηκε πλήρως από τον καρδιτσιώτη επιχειρηματία Απ. Αλεξόπουλο και μετατράπηκε σε μια πολυτελή ξενοδοχειακή μονάδα («Domotel Arni»).

*Οι ανωτέρω πληροφορίες προέρχονται ως επί το πλείστον από τον ιδιαίτερα κατατοπιστικό διαδικτυακό τόπο του Μουσείου Πόλης Καρδίτσας.

Βαγγέλης Στεργιόπουλος

in.gr