Γιάννης Αδάναλης

Μπορεί το VW Golf να μην ήταν το πρώτο τετράτροχο που φιλοξένησε στις μεταλλικές επιφάνειες του αμαξώματός του το περίφημο ακρωνύμιο «GTI«, ωστόσο, ήταν εκείνο που οδήγησε –ως γνήσιο αυτοκίνητο του λαού- στον εκδημοκρατισμό των υψηλών επιδόσεων.

Βλέπετε, εν έτη 1976 οι 110 ίπποι ενός ατμοσφαιρικού κινητήρα βενζίνης 1,6 λίτρων ήταν αρκετοί ώστε να μετατρέψουν ένα φιλήσυχο μικρομεσαίο hatchback σε όνειρο ζωής και να θεμελιώσουν μια κατηγορία που στις μέρες απολαμβάνει τον σεβασμό όλων.

Στην αθωότητα εκείνης της εποχής παραπέμπει και το VW up! GTI, τα αριθμητικά δεδομένα του οποίου συμπίπτουν με εκείνα του μακρινού αλλά θρυλικού πρόγονου του.

Σαράντα δύο χρόνια μετά, λοιπόν, το up! καλείται να αποδείξει πως στο DNA ενός σύγχρονου αυτοκινήτου πόλης εξακολουθούν να «επιβιώνουν» τα γονίδια του αρχετυπικού Golf GTI.

Σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τις διαστάσεις, το VW up! GTI δεν απέχει σημαντικά από το αυτοκίνητο που αναδείχθηκε σε πρότυπο και σημείο αναφοράς για τους περισσότερους ευρωπαίους κατασκευαστές.

Παρά τις εξοπλιστικές και σχεδιαστικές αναβαθμίσεις που έχει δεχθεί η συγκεκριμένη έκδοση ώστε να δικαιολογήσει τον τίτλο της κορυφαίας στην γκάμα του αυτοκινήτου, η εικόνα της παραμένει λιτή και διακριτική.

Παρόλα αυτά δεν λείπουν οι ζάντες αλουμινίου των 17 ιντσών, η αεροτομή οροφής, το χαρακτηριστικό κόκκινο σιρίτι και φυσικά το θρυλικό λογότυπο της έκδοσης. Μάλιστα με μία δεύτερη ματιά μπορείς να εντοπίσεις και άλλα στοιχεία, όπως οι ανασχεδιασμένοι προφυλακτήρες και η μεγαλύτερη σε διάμετρο απόληξη της εξάτμισης.

Ωστόσο, χαρακτηριστικά που παραπέμπουν στο ένδοξο παρελθόν της VW συναντάς και στο εσωτερικό με προεξέχουσα την καρό επένδυση των καθισμάτων. Το επίπεδο στη βάση του τιμόνι, ο επιλογέας του μηχανικού κιβωτίου των έξι σχέσεων με την ιδιαίτερη… «εικονογράφηση» και οι διακοσμητικές επιφάνειες του ταμπλό ολοκληρώνουν τη μετάλλαξη του up!.

Χωρίς υπερβολές και χωρίς ακρότητες που θα μπορούσαν να αλλοιώσουν τον αστικό προσανατολισμό του αυτοκινήτου, η VW κατάφερε να δημιουργήσει την απαραίτητη ατμόσφαιρα και τους απαραίτητους συνειρμούς.

Με μοναδικό εφόδιο τον τρικύλινδρο TSI κινητήρα των 999 κ.εκ. και τις δυναμικότερες ρυθμίσεις της ανάρτησης, το up! δικαιολογεί και με το παραπάνω τον τίτλο του GTI.

Προφανώς οι 115 ίπποι και τα 200 Nm ροπής του τρικύλινδρου-υπερτροφοδοτούμενου μοτέρ δεν αποτελούν φόβητρο, ωστόσο, με δεδομένο το χαμηλό βάρος του γερμανικού συνόλου, οι επιδόσεις που προκύπτουν είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικές.

Μάλιστα, σε κλειστές διαδρομές όπου ο οδηγός έχει την ευκαιρία να αξιοποιήσει το φυσικό πλεονέκτημα των συμπαγών διαστάσεων και την ικανότητα της ανάρτησης να διαχειρίζεται με ευκολία τις κινήσεις του αμαξώματος, το up! GTI δίνει την αίσθηση ότι μπορεί να κοιτάξει στα μάτια ταχύτερους-ισχυρότερους ανταγωνιστές.

Από την άλλη, σε ηπιότερες συνθήκες, το περίφημο downsizing που στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν σταματά στον κυβισμό του κινητήρα, κάνει την καθημερινότητά σου με ένα πραγματικό GTI απολαυστική. Με τη συνδρομή, λοιοπόν, και του συστήματος start&stop, το «καλογυμνασμένο» up! αποδεικνύεται ιδιαίτερα αποδοτικό.

Ένα ακόμα προσόν που σπάνια θα βρεις σε μια πρόταση με τον χαρακτήρα του μικρού VW είναι φυσικά η τιμή του, καθώς με λιγότερα από 16.000 ευρώ μπορείς να αποκτήσεις όχι μόνο έναν γνήσιο απόγονο του θρυλικού Golf GTI αλλά και ένα αυτοκίνητο ικανό να υποστηρίξει πολλούς και διαφορετικούς ρόλους.

 

Το VW up! GTI με μια ματιά:

Διαστάσεις (μέτρα): 3,600/ 1,645 / 1,478


Μεταξόνιο (μέτρα): 2,410


Κινητήρας (κ.εκ.): 999


Ισχύς: 115


Ροπή (Nm/σ.α.λ.): 200/2.000 



Βάρος (κιλά): 1.070


Κατανάλωση (λίτρα καυσίμου/100 χλμ. στο μικτό κύκλο): 5,7


Εκπομπή CO2 (γραμμ./χλμ.): 127 



Επιτάχυνση (0-100 χλμ./ώρα): 8,4 δευτ. 



Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα): 196

auto.in.gr