Πολλά παιχνίδια για παιδιά που διατίθενται από το κατάστημα app της Apple, το App Store, εξελίσσονται όταν το παιδί αγοράσει κάτι εικονικό, όπως ένα ξίφος, ένα κλειδί ή μερικά εικονικά νομίσματα. Αυτές οι αγορές μέσα από το παιχνίδι είναι γνωστές ως «αγορές από την εφαρμογή» (in-app purchases) και δεν αποτελούν φαινόμενο που αφορά μόνο τους χρήστες iPhone ή iPad, αλλά και όσους παίζουν σε ταμπλέτες ή τηλέφωνα με Android. Η πληρωμή τους  γίνεται με την χρέωση της πιστωτικής κάρτας που έχει εισάγει ο ενήλικας κηδεμόνας την πρώτη φορά που εγκαινίασε την ταμπλέτα ή το τηλέφωνό του (ή και αργότερα, πάντως σε ανύποπτο χρόνο όχι την στιγμή της αγοράς μέσα από την εφαρμογή).

Στην περίπτωση του App Store, απαιτείται να εισαχθεί κωδικός για την χρέωση της πιστωτικής κάρτας για κάθε αγορά μέσα από το παιχνίδι. Η προκαθορισμένη επιλογή από την Apple για να επιτραπεί η χρέωση, τουλάχιστον έως το 2011, είναι να έχει εισαχθεί ο κωδικός τα τελευταία 15 λεπτά. Ο χρήστης μπορεί να επέμβει στις σχετικές ρυθμίσεις και να ορίσει να ζητείται αμέσως ο κωδικός για τη χρέωση της πιστωτικής κάρτας, δηλαδή την στιγμή που επιχειρείται η αγορά μέσα από το παιχνίδι.

Διαβάστε στο tech.in.gr πώς μπορείτε να επέμβετε στις ρυθμίσεις του iPhone και του iPad για να ελέγξετε τις αγορές από εφαρμογές.  Διαβάστε επίσης, πως μπορείτε να κάτι το ίδιο και σε ταμπλέτες με Android.

Επιστροφή 23,8 εκατομμυρίων ευρώ σε Αμερικανούς για ακούσιες αγορές από παιδιά

Οι εφαρμογές στο κατάστημα της Apple, όπως και στο Google Play, σπανίως οδηγούν σε μεγάλες χρεώσεις. Οι περισσότερες κοστίζουν μερικά ευρώ μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού, πάμπολλες είναι επαρκείς και διατίθενται δωρεάν. Αρκετές είναι οι εφαρμογές που αποφέρουν χρήματα στις εταιρείες ανάπτυξής τους όχι με την προβολή συχνά ενοχλητικών διαφημιστικών μηνυμάτων, αλλά με αγορές μέσα από την δωρεάν εφαρμογή. Οι αγορές μέσα από εφαρμογές έχουν αποδειχτεί ακριβές, ειδικά όταν συσσωρεύονται οι χρεώσεις για τα ξίφη, τα κλειδιά και τα εικονικά νομίσματα χωρίς να το συνειδητοποιήσει ο παίκτης (ή καλύτερα, ο κάτοχος του συνδεδεμένου λογαριασμού πιστωτικής κάρτας).

Η πρόσφατη επέμβαση της ομοσπονδιακής επιτροπής εμπορίου στις ΗΠΑ που επέβαλλε στην Apple να αποζημιώσει εκατομμύρια χρήστες για μη επαρκώς εξουσιοδοτημένες χρεώσεις των πιστωτικών τους καρτών όταν τα παιδιά τους έκαναν αγορές μέσα από παιχνίδια, σήμανε τον κώδωνα του κινδύνου για φουσκωμένους λογαριασμούς από τα in-app purchases.

Η Apple συμφώνησε να επιστρέψει 32,5 εκατομμύρια δολάρια, δηλαδή 23.863.710 ευρώ μετά από απόφαση δικαστηρίου που εκδίκασε μαζική μήνυση από γονείς που υπέστησαν το σοκ του λογαριασμού. Όπως έχει καταγραφεί, η Apple επιστρέφει χρήματα από «αποδεδειγμένα» μη εξουσιοδοτημένες αγορές μέσα από app. Ωστόσο, οι γονείς διαμαρτύρονται πως είναι δύσκολο να αποδείξουν ότι δεν ήταν θεμιτή η χρήση του κωδικού τους, όταν διαπίστωσαν για παράδειγμα ότι τον είχε απομνημονεύσει το παιδί και τον χρησιμοποίησε νομίζοντας πως πρόκειται για ιδεατά νομίσματα που δεν θα φουσκώσουν τον λογαριασμό του γονέα τους ή ότι 15 λεπτά μετά την εισαγωγή του κωδικού τους θεωρήθηκε επιτρεπτή μια αγορά δεκάδων ή και εκατοντάδων δολαρίων σε ένα φαινομενικά αθώο και δωρεάν παιχνίδι. Επιπλέον, οι ρυθμίσεις που μπορεί να κάνει ο γονέας δεν είναι αυτονόητες ή καθοδηγούμενες.

Σημειώστε πως μια αγορά in-app μπορεί να φτάνει ακόμα και τα 500 δολάρια. Αυτός είναι και ο λόγος που συχνά πως οι αγορές από εφαρμογές χαρακτηρίζονται από τους γονείς ως δολώματα και έχει καταγραφεί ότι αυτό το μοντέλο διασφάλισης εσόδων αποδίδει τα μέγιστα για τους developer.

Στην προκειμένη περίπτωση, με τις αγορές από εφαρμογές και συγκεκριμένα από παιχνίδια, αναφέρεται το παιχνίδι με τα στρουμφάκια της Capcom Interactive, Smurf’s Village, στο οποίο προωθούνται αγορές κόστους ακόμα και 500 δολαρίων για την συλλογή στρουμφομούρων (99 δολάρια το στρουμφοβαγόνι). Η υπόθεση αφορά επίσης παιχνίδια από την Pocket Gems και συγκεκριμένα το Tap Zoo, ένα παιχνίδι που οι αγορές αφορούν κουβάδες με αστέρια και χιονονιφάδες, κόστους 19 δολαρίων έκαστο.

H Apple δηλώνει στην εφημερίδα Washington Post πως έχει αποστείλει σχετική ενημέρωση για επιστροφές χρημάτων σε 23 εκατομμύρια κατόχους λογαριασμών και έχει δεχτεί 37.000 σχετικά αιτήματα, μετά την καταδικαστική απόφαση δικαστηρίου για τις μαζικές μηνύσεις εναντίον της και πριν την παρέμβαση της FTC.

Πάντως, η Επιτροπή υποχρεώνει την Apple να αλλάξει την πολιτική που ακολουθεί έως το τέλος Μαρτίου 2014 έτσι ώστε να βεβαιώνει πως ο χρήστης γνωρίζει πάντοτε ότι χρεώνεται για αγορές μέσα από εφαρμογές και να του δίνει την δυνατότητα να ακυρώσει την συγκατάθεσή του οποιαδήποτε στιγμή.

Ανθή Παναγιωτάκη, @anthi

In.gr Τεχνολογία