Πέμπτη 25 Απριλίου 2024
weather-icon 21o
Εύθραυστον

Εύθραυστον

Βιβή Μωραϊτου Την τελευταία εικοσαετία ο ιαπωνικός µινιµαλισµός είχε στείλει τις φίνες κινέζικες πορσελάνες στο ιστορικό µουσείο και αυτές των Σεβρών στο πατάρι µαζί µε τα βρετανικά Wedgwood. Αλλά ο υπερβολικός µινιµαλισµός δεν είχε χτυπήσει µόνο την art de la table. Στις µοντέρνες επιφάνειες του σύγχρονου σπιτιού δεν υπήρχε πουθενά χώρος για µπιµπελό βοσκοπούλες και […]

Βιβή Μωραϊτου

Την τελευταία εικοσαετία ο ιαπωνικός µινιµαλισµός είχε στείλει τις φίνες κινέζικες πορσελάνες στο ιστορικό µουσείο και αυτές των Σεβρών στο πατάρι µαζί µε τα βρετανικά Wedgwood. Αλλά ο υπερβολικός µινιµαλισµός δεν είχε χτυπήσει µόνο την art de la table. Στις µοντέρνες επιφάνειες του σύγχρονου σπιτιού δεν υπήρχε πουθενά χώρος για µπιµπελό βοσκοπούλες και άλλες βουκολικές παραστάσεις βαυαρέζικης προέλευσης. οµως η απλότητα τώρα πια φαίνεται να υποχωρεί φέρνοντας ξανά µαζί της το φρέσκο αέρα του πλουραλισµού σε φόρµες και χρώµατα.
Ο Έτορε Σότσας και το κίνηµα Memphis της δεκαετίας του ’80 ήταν ο πρώτος που είδε την πορσελάνη διαφορετικά και την ώθησε να µετακοµίσει στα µουσεία µοντέρνας τέχνης παρακάµπτοντας το συντηρητισµο µε τον οποίο ήταν ως τότε συνδεδεµένη. Αλλά τα τελευταία χρόνια η πορσελάνη έγινε για τους ντιζάινερ νέας εσοδείας ο, τι ο καµβάς για τους ζωγράφους. Οµολογουµένως δεν ανακαλύπτουν την Αµερική, αλλά όλα δείχνουν πως επιστρέφουν σε αυτήν. Ακόµα και οίκοι µε µακρά παράδοση και ιστορία στο είδος έχουν καταλάβει ότι δεν απευθύνονται πια µόνο σε γηραιές κυρίες, που παίρνουν το τσάι τους µόλις το ρολόι σηµάνει την πέµπτη απογευµατινή. Έτσι, για παράδειγµα, πέρυσι η Porzellan Manufaktur Nymphenburg ζήτησε από δεκαέξι σχεδιαστές της υψηλής ραπτικής να ντύσουν φιγούρες της κοµέντια ντελ άρτε οµορφαίνοντας δραστικά την εµφάνισή τους, ενώ το 2006 έβγαλε στην παραγωγή κοµµάτια της Χέλα Χοργκένιους από την Ολλανδία. Ένα από αυτά επιλέχθηκε και για το εξώφυλλο του βιβλίου Fragiles Porcelain, Glass and Ceramics των εκδόσεων Gestalten.
Η επίσης κλασικής αισθητικής εταιρία Sieger Design, από τότε που ανέλαβε creative director της ο υιός Μίχαελ Ζίγκερ, αντιµετωπίζει την πορσελάνη µε αρκετό χιούµορ αλλά σίγουρα όχι τόσο αιρετικά όσο χειρίζονται οι Ολλανδοί σχεδιαστές τα γαλάζια σχέδια (Delft blues), τα οποία συνδέονται άµεσα µε την παράδοση της χώρας τους. Οι δηµιουργίες της σχολής του Αϊντχόβεν εξακολουθούν να µιµούνται καθηµερινές σκηνές, αλλά από τη στιγµή που η καθηµερινότητά µας δεν αποτελείται πια από χαριτωµένες βοσκοπούλες, τα φυτά και τα ζώα του δάσους έγιναν τσαλακωµένα κουτάκια µπίρας, πολυβόλα και χειροβοµβίδες µε αντιπολεµικά µηνύµατα.
Τα κλασικά πιάτα που οι προγιαγιάδες µας κρεµούσαν στους τοίχους σήµερα είναι ξανά ισχυρή τάση. Αυτό που έχει αλλάξει δραστικά είναι οι φόρµες και οι παραστάσεις.
Οι ροµαντικές απεικονίσεις έχουν συνειδητά περάσει στο copy – paste αστικών µοτίβων. Κάπου στη µέση κινείται ο Ισπανός σχεδιαστής Χαϊµέ Αγιόν του οποίου οι φιγούρες προκαλούν ρωγµές στα µπιµπελό παλαιάς κοπής. Αν δεν υπάρχει µεγαλύτερη απόλαυση για έναν καλλιτέχνη από το να σπάει κανόνες, συµβάσεις – και ίσως µερικά από τα παλιά, ντεκορέ πιάτα της προγιαγιάς – , η εποχή που διανύει σήµερα η πορσελάνη είναι ιδανική αφού λατρεύει τη faux νοσταλγία, την ειρωνεία και φέρνει το µπαρόκ ύφος αντιµέτωπο µε τη space age.

gamos.gr

Sports in

Άσχημα μαντάτα για τον Αντετοκούνμπο

Αμφίβολος και για τις επόμενες αναμετρήσεις κόντρα στους Ιντιάνα Πέισερς, παραμένει ο ηγέτης των Μιλγουόκι Μπακς, Γιάννης Αντετοκούνμπο.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ ΜΜΕ Α.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 25 Απριλίου 2024